Na internetu kolísají ceny notebooků, zákazník výrazně ušetří

Nestabilita na finančním trhu a vývoj měnových kurzů promlouvají poslední tři měsíce do vývoje cen zboží na tuzemském internetu. Společnost Karsa Technologies s.r.o., nabízející řešení pro realizaci e-shopů, tři měsíce monitorovala vývoj cen myček, digitálních fotoaparátů, parfémů a notebooků na internetu. Zatímco ceny myček se prakticky neměnily, na noteboocích mohli spotřebitelé dobře načasovaným nákupem ušetřit až 7 % nákladů.

Společnost Karsa Technologies monitorovala od srpna do listopadu ceny myček, digitálních fotoaparátů, parfémů a notebooků na internetu. Základem měřicí aplikace je robot, který je schopen sledovat data neomezeného množství e-shopů. Během krátké chvíle tak dokáže určit průměrnou cenu jakéhokoliv zboží obchodovaného na tuzemském či zahraničním trhu. „Získané informace jsou relevantním obrazem trhu a nabízí hodnotné údaje o vývoji cen nejrůznějších komodit,“ uvedl Michal Ježek, spolumajitel společnosti Karsa Technologies s tím, že robot v první fázi monitoroval šest e-shopů s každou komoditou.

Průměrná cena myček prodávaných na internetu se za dobu měření prakticky nezměnila. Rozdíl v cenách nepřesáhl 0,3 %. A to i přesto, že kurz USD ovlivňující světovou ekonomiku kolísal v průběhu tříměsíčního měření více než o 10 %. Nejnižší cena s hodnotou 14 063 Kč byla zaznamenána v říjnu, nejvyšší pak v listopadu, kdy byla průměrná cena myčky na internetu vyšší v průměru o 64 Kč. Ceny digitálních fotoaparátů se od srpna do listopadu lišily v rozmezí 2 %. Nejlevnější fotoaparáty se na stránkách internetových obchodů prodávaly v říjnu, nejdražší pak s průměrnou cenou 5078 Kč v září. „Ceny digitálních fotoaparátů přesně kopírují aktuální nabídku a poptávku trhu. Obecně lze říci, že dlouhodobý trend snižování cen digitálních fotoaparátů bude i nadále přetrvávat. Pro nákup doporučuji využít sezonních výprodejů nebo speciálních nabídek,“ vysvětlil Jan Nechvíle ze společnosti Megapixel s.r.o.

K podobným výsledkům jako u digitálních fotoaparátů dospělo měření také v případě parfémů, jejichž cena se v době od srpna do listopadu rovněž nezměnila více než o 2 %. U parfémů je patrný trend snižování cen, kdy se nejlevněji nakupovalo právě v listopadu. „Ceny parfémů na internetu se během celého letošního roku postupně snižovaly. Hlavním důvodem je obrovská konkurence mezi e-shopy s touto komoditou, kterých je na českém internetu zhruba čtyři sta. V prosinci, kdy konkurenční boj vrcholí, tomu nebude jinak,“ sdělil Daniel Kopecký, obchodní ředitel internetového obchodu Parfemy.cz.

Ze čtyř měřených komodit na internetu byl zaznamenán nejzajímavější cenový vývoj u notebooků. Za tři měsíce se jejich ceny měnily opravdu výrazně a spotřebitel mohl dobrým načasováním svého nákupu ušetřit až 7 % z celkové částky. Za nejnižší ceny se notebooky prodávaly v září, nejdražší jsou naopak v listopadu. „V letošním roce jsme zažili opravdu několik razantních změn. V tuto chvíli jsou ceny výpočetní techniky a elektroniky na podobné úrovni, jako tomu bylo koncem letošního října, kdy ceny klesaly,“ doplnil Pavel Kunert ze společnosti Czech Computer s.r.o.