Pokud si český uživatel internetu objedná zboží z e-shopu, dá se téměř s jistotou očekávat, že si zvolí platbu na dobírku. Je to jeden z typických českých fenoménů, který v západním světě téměř nemá obdoby. Na platby kartou přes internet si Češi stále ještě zvykají. Zatím je totiž stále ovládá strach, že jejich údaje někdo zneužije a budou okradeni.
Odborníci předpokládají, že ještě několik let potrvá, než si Česko i v tomto ohledu osvojí platební zvyklosti běžné v Evropské unii či v zámoří. „Lidé se stále učí na internetu nakupovat, jsou poměrně dost konzervativní, s čímž souvisí i nedůvěra zejména v platbu předem, která není úplně zažitá. S narůstající vzdělaností internetové veřejnosti se předpokládá i nárůst používání platebních karet. V nejbližších letech ale nelze očekávat, že se podíl platebních karet dostane na úroveň zahraničí,“ soudí Martin Rozhoň, předseda představenstva společnosti Vivantis, která je co do počtu objednávek největším tuzemským internetovým prodejcem.
Nedůvěru v bezpečnost on-line transakcí navíc přiživují občasné zprávy o pokusech hackerů prolomit bezpečnostní bariéry i těch nejváženějších bankovních institucí. Přesto, že internetoví specialisté vyvíjejí stále sofistikovanější systémy, jak zneužití zabránit, stoprocentní bezpečnost zaručit nedokážou. Zákazník však může riziko sám minimalizovat. Podle odborníků by si měl vybírat „bezpečné e-shopy“, tedy takové, které údaje klienta důsledně chrání. „Děláme maximum pro bezpečnost platebních transakcí, proto využíváme systém 3dSECURE, který umožní, že prodejce vůbec nepřijde do styku s údaji z karty zákazníka a tím je platba naprosto bezpečná,“ ujišťuje Rozhoň. Není to jen nedůvěra v bezpečnost internetu, co Čechům brání v on-line transakcích. Významnou roli tady sehrávají také další psychologické faktory. Zákazník nemá motivaci k tomu, aby platil předem. Raději zaplatí za zboží ve chvíli, kdy ho má fyzicky na dosah.