Zájem o internetové nakupování v České republice obecně roste, a to navzdory hospodářské krizi. Dokládají to aktuální obchodní výsledky největších tuzemských e-shopů zaměřených na komodity dárkového typu. Internetové obchody s parfémy, šperky či hodinkami zaregistrovaly nárůst v počtu objednávek, obratu i konverzním poměru, který je pro e-shopy stěžejním měřítkem.
Internetové obchodování je v tuzemsku na vzestupu, což potvrzují každoroční statistiky. V listopadu a prosinci loňského roku se tento trend opět potvrdil. Konkurenční boj mezi internetovými prodejci měl však za následek výrazné snižování cen zboží. Průměrná hodnota objednávky oproti předchozímu roku klesala a i přes nárůst objednávek vykazovaly e-shopy loni menší obraty než dříve. Zatímco menší internetové obchody nebyly cenově konkurenceschopné a dostávaly se do problémů, největší tuzemské e-shopy zaměřené na parfémy, hodinky či šperky si mohou mnout ruce. Předem avizovaná obava lidí z recese se nenaplnila a navzdory tomu, že se nejedná o zboží nutné potřeby, loni zaregistrovaly rekordní tržby.
„Na českém trhu není pokles růstu internetového obchodování nějak výrazný, ale lze ho vlivem nastupující finanční krize očekávat. Trh e-commerce roste celosvětově pomaleji než v letech předchozích,“ uvedl Tomáš Hodboď z portálu Heureka.cz, který spotřebitelům radí při nákupech na internetu. „Zákazníci se proto začnou nákupem na internetu více zabývat, budou srovnávat nabídky a hledat nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou. To je šance pro internetový trh, jak se poprat s ekonomickou recesí,“ doplnil Tomáš Hodboď.
Výraznější nárůst objednávek loni zaregistrovaly e-shopy již začátkem listopadu. Drtivá většina nakupujících však přicházela se svými požadavky tradičně v polovině prosince, čemuž odpovídají také statistiky. Největší zájem ze všech komodit byl tradičně o parfémy. „Zákazníci nejvíce nakupovali 15. prosince, kdy jsme přijali téměř dva tisíce objednávek v celkové hodnotě tři miliony korun. Tento den navštívilo naše stránky 26 000 unikátních návštěvníků, celkem jsme jich pak za prosinec zaznamenali 311 000,“ uvedl Daniel Kopecký, obchodní ředitel největší tuzemské internetové parfumerie Parfemy.cz, která se v prosinci dostala na konverzní poměr 8 %, což je nejlepší výsledek v historii. „Konverzním poměrem označujeme množství návštěvníků, kteří se stanou našimi zákazníky. Obvykle je za úspěšný e-shop považován ten, který dosáhne konverzního poměru 1–3 %,“ dodal Daniel Kopecký.
Pozitivně naladěni jsou po loňských Vánocích také ředitelé velkých e-shopů zaměřených na šperky či hodinky. „Zájem lidí o nakupování šperků na internetu každoročně roste. Loni jsme zaznamenali rekordní zájem a letos očekáváme další nárůst obratu zhruba ve výši 50 %,“ vysvětlila Eva Dachovská, obchodní ředitelka internetového obchodu Sperky.cz. „Oproti předchozímu roku jsme v prosinci zaznamenali více než 40% nárůst prodeje, což jsme vzhledem k silně medializované hospodářské krizi nečekali,“ prozradila Jana Dvořáková, obchodní ředitelka e-shopu Hodinky.cz. „Překvapil nás rovněž zájem o dražší modely, které se u konkurence příliš neprodávaly,“ doplnila Eva Dachovská.
Získat zákazníka na českém internetu je pro internetového prodejce rok od roku těžší a dražší. Méně silní prodejci proto ustupují slabším a začínají se specializovat na určitý segment zboží. Konkurovat největším hráčům na trhu již nedokážou a v letošním roce se propast mezi silnými a slabými zřejmě ještě prohloubí. „Pokles z důvodu ekonomické krize jsme dosud nezaznamenali a nemyslím, že bychom se měli roku 2009 přehnaně obávat. Naopak se domnívám, že zákazníci budou hledat levnější alternativy. Díky tomu začnou využívat internet ještě více než dosud,“ připomněl Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, a. s., která e-shopy Parfemy.cz, Hodinky.cz a Sperky.cz provozuje. „Z hlediska pročištění trhu může konkurenční boj internetovému obchodování prospět. Tuzemský trh je totiž v některých komoditách již značně přesycený,“ dodal Martin Rozhoň, jehož společnost v loňském roce navýšila obrat o 26 % a počet odeslaných zásilek o 24 %.