Přestože je zdravý životní styl v České republice stále populárnější, kvalitních wellness center je v tuzemsku nedostatek. Na vině jsou především vysoké náklady a zdlouhavá návratnost vložených prostředků. Vlivem nízké konkurence se na trhu stále drží také centra s nedostatečnou péčí. České asociace wellness proto plánuje zavést hodnocení zařízení, díky čemuž návštěvníci získají přehled o kvalitě nabízených služeb.
Moderní životní styl přináší nutnost efektivní relaxace. Významně proto v tuzemsku vzrůstá obliba oboru wellness, který se věnuje komplexní péči o fyzické a duševní zdraví. Tyto služby však v České republice nabízejí především hotely, které jsou pro pravidelnou návštěvu často těžko dostupné. Mnoho z městských center navíc nesplňuje základní parametry filozofie wellness, parazituje na tomto pojmu a nabízí neodborné služby.
„Aktuálně zažívá oblast wellness v České republice významný rozvoj. V poskytovaných službách však registrujeme velké rozdíly, proto je nutné v budoucnu připravit certifikaci a kategorizaci všech wellness zařízení. Jedině tak zajistíme vyšší kvalitu služeb a lepší orientaci pro návštěvníky,“ uvedl Jaroslav Fischer, člen představenstva České asociace wellness, která v současné době eviduje asi čtyřicet hotelových zařízení, které ve svém názvu uvádí slovo wellness. „Jedná se především o zařízení v lázeňských městech. V ostatních regionech je zatím konkurence velmi malá. Navíc se pod wellness centrem často skrývají služby, které nemají s myšlenkou zdravého životního stylu nic společného. To se nám samozřejmě nelíbí,“ připomněl.
Investice do kvalitního wellness vybavení se pohybují v řádech milionů korun, přičemž návratnost vložených prostředků je dlouhodobou záležitostí. Hlavním důvodem jsou velmi drahé technologie, jejich udržování a následné obnova. Komplexní wellness centra proto začínají vznikat především ve velkých městech, která jsou pro veřejnost dostupnější a nabízí provozovatelům dostatek potenciálních návštěvníků.
„Náklady na vybudování našeho nového wellness centra dosáhly takřka 10 milionů korun. V návratnost vložených prostředků však samozřejmě věřím, veřejnost již je na tento druh služeb připravená,“ sdělil spolumajitel nového brněnského wellness klubu Frank Frištenský, synovec slavného zápasníka Gustava Frištenského, jehož jméno nové profesionální centrum nese. „Český návštěvník je specifický. Podnikatelé v oblasti wellness proto musejí neustále hledat nové možnosti, kterými ho mohou oslovit. Hlavním faktorem úspěchu je však bezesporu kvalita služeb a úroveň personálu. Právě odborně vyškolení a příjemně vystupující zaměstnanci jsou podle mě v České republice největším problémem,“ doplnil Frištenský, který získal zkušenosti s oborem wellness v USA, kde v oblasti zdravého životního stylu řadu let úspěšně podniká.
Čechů, kteří jsou ochotni si za nadstandardní péči o zdraví zaplatit, každoročně přibývá. Dokládají to údaje Ústavu zdravotnických informací a statistiky, které se zabývají lázeňskou péčí v České republice. Zatímco v roce 2004 bylo v tuzemských lázních ošetřeno 45 tisíc pacientů, kteří si péči hradili sami, v loňském roce již jejich počet převyšoval 113 tisíc pacientů.