Zákazníci mnoha českých internetových obchodů nemohou platit kartou online, e-shopy jim tuto možnost nenabízejí. Důvodem jsou poměrně vysoké ceny za provoz platebních systémů a jejich náročná integrace. Online platbu kartou tak využívá pouze 2, 5 % zákazníků tuzemských e-shopů. Na trhu se ale začínají objevovat moderní nástroje, které mohou aktuální situaci změnit.
Pro internetové obchodování v České republice je charakteristická nízká obliba online platebních systémů. Jejich rozšíření přitom částečně brání aktuální situace na trhu. Internetové obchody, které se potýkají s neúměrně nízkými maržemi a v rámci konkurenčního boje jsou nuceny snižovat ceny zboží, nebyly doposud k využívání platebních systémů dostatečně motivovány. Provozovatelé e-shopů se naopak musejí připravit na poplatky z transakcí, mnohdy pak i na nákladnou a technicky náročnou implementaci platebních modulů.
„Kvůli nízkým maržím se problém s integrací platebních modulů týká především internetových prodejců hardwaru a elektrospotřebičů. Rozvoji online plateb by určitě pomohlo rozšíření specializovaných a bezpečných platebních systémů s nízkými nebo nulovými poplatky,“ sdělil Jan Svoboda ze společnosti NetDirect, zabývající se tvorbou e-shopů. „Využívání plateb přes internet v ČR je ve srovnání například s USA velmi nízké. Zájem ze strany zákazníků sice registrujeme, bez kvalitní nabídky se však zahraničním statistikám nikdy nepřiblížíme,“ doplnil.
Podle průzkumu magazínu Netshopper.cz je na tuzemském internetu prováděno více než 70 % všech obchodních transakcí na dobírku. Při osobním převzetí objednaného zboží je přitom až 90 % plateb provedeno platební kartou, což dokumentuje, že zákazníci e-shopů nepovažují online nákupy za bezpečné.
„Největší problém platebních systémů v ČR vidím v jejich nedostatečném rozšíření. Většina zákazníků v tuzemsku navíc stále z obav o důvěryhodnost obchodníka upřednostňuje platbu po dodání zboží, nikoliv předem,“ sdělil Richard Matula, produktový manažer PaySec – platebního nástroje pro online platby, který je v současné době přijímán u více než 500 tuzemských obchodníků. „Snažíme se proto, aby naše platby byly nabízeny jen spolehlivými obchodníky. U některých obchodníků navíc zákazníkovi garantujeme vrácení peněz v případě problémů se zbožím,“ dodal.
Možnosti, jak mohou e-shopy jednoduše podpořit platbu online, se v současné době rozšiřují díky zpřístupnění moderních zahraničních technologií. „V Česku se setkáváme s nedůvěřivostí ze strany provozovatelů e-shopů. Problémem tuzemského internetového prostředí je v tom, že se platební moduly obtížně integrují do systémů a za většinu z nich se musí platit. Proto nabízíme možnost bezpečné a jednoduché cesty pro online platby, která je bez administračního poplatku,“ podotkla Anna Rak, sales manager pro východní Evropu platebního modulu Moneybookers, který je na českém trhu dostupný od března letošního roku a je založen na kvalitní ochraně informací. Ten byl od svého uvedení na trh začátkem letošního roku implementován do zhruba 150 českých e-shopů.