České domácnosti májí stále zájem o nákup na splátky

Stejně jako v předchozím roce, i letos plánuje významná část českých domácností (14 %) při nákupu elektrospotřebičů využít možnost nákupu na splátky. Na splátky se domácnosti nejčastěji chystají pořídit televizor, bílou techniku (pračka, chladnička / mraznička, myčka) a notebook nebo stolní počítač. Vyplývá to z výsledků aktuální studie ELEKTRO 2011, kterou každoročně vydává společnost INCOMA GfK.

Nákup na splátky je populární, využívají ho všechny skupiny obyvatelstva, bez ohledu na příjem, věk a vzdělání. Detailnější pohled na data ovšem ukazuje, že o něco častěji na splátky nakupují mladí lidé do 29 let a také lidé s nižším vzděláním. Mezi nejoblíbenější splátkové programy patří služby společností CETELEM a HOME CREDIT. Programů jedné z těchto společností se totiž – podle průzkumu společnosti INCOMA GfK – chystá využít více než polovina z těch, kteří letos nákup elektrospotřebiče na splátky plánují.

ROZHODUJE KVALITA RUKU V RUCE S CENOU

Přesto, že většina spotřebitelů uvádí, že při výběru elektrospotřebičů je pro ně na prvním místě dobrá kvalita a funkčnost výrobku (často symbolizovaná ověřenou značkou s dobrou pověstí), jedním dechem doplňují, že další hlavní proměnou při nakupování je cena. Vzhled a design pak hraje podle spotřebitelů spíše vedlejší, doplňkovou roli. Převážná většina Čechů také ve studii ELEKTRO 2011 tvrdí, že používá elektrospotřebiče tak dlouho, dokud slouží. Nemají tedy potřebu vyměňovat je za nové, dokud fungují. Inovativní, novátorské technologie mohou ke koupi nového elektrospotřebiče motivovat maximálně 1/3 spotřebitelů.

Cenová citlivost části českých spotřebitelů může také stát za výrazným zlepšením pozice prodejen řetězce OKAY. Řetězec OKAY se dostal do skupiny nejsilnějších hráčů na trhu, do které patří např. prodejny DATART a prodejny ELECTROWORLD. Řetězec OKAY v posledních letech výrazně expandoval, od roku 2007 otevřel v Česku téměř 40 nových prodejen. Oproti jiným velkoplošným prodejnám elektroniky se OKAY vymezuje svou diskontní cenovou politikou – tomu odpovídá i umístění prodejen, které se nevyskytují v nákupních centrech s klasickými hypermarkety, ale v retail parcích v blízkosti prodejen s nižší cenovou úrovní jako je Kaufland, Lidl nebo Penny market. Podle studie ELEKTRO 2011 společnosti INCOMA GfK slaví prodejny řetězce OKAY úspěch především u mladšího zákazníka s nižším příjmem, který žije v jednočlenné domácnosti v okresním městě a který potřebuje koupit elektrospotřebič z kategorie bílá technika (lednice, pračka, myčka, sporák apod.).

NÁKUP ELEKTROSPOTŘEBIČŮ NA INTERNETU STÁLE ROSTE

Podle studie ELEKTRO 2011 společnosti INCOMA GfK se loni také opět zvýšil podíl Čechů, kteří nakoupili nějaký elektrospotřebič na internetu. Elektrospotřebiče ve virtuálních prodejnách nakupuje už téměř 60 % spotřebitelů. Na internetu přitom dnes běžně nakupují i lidé se základním vzděláním a lidé ze starších věkových kategorií, což v minulosti nebylo tak časté. Mezi nejpopulárnější internetové prodejny s elektrospotřebiči patří ALZA.CZ, KASA.CZ a MALL.CZ. Velmi dobrou pozici má ovšem také internetový obchod kamenného řetězce DATART. Obecně v internetových nákupech vede kategorie PC & PC PŘÍSLUŠENSTVÍ, následuje BÍLÁ TECHNIKA. Konkrétně se v loňském roce na internetu nejvíce nakupovaly notebooky, příslušenství k počítačům, pračky a myčky.