Na zimní pneumatiky přezulo k poslednímu říjnovému dni jen 55 % motoristů. Vyplývá to z aktuálních statistik předního e-shopu Pneumatiky.cz, který každoročně analyzuje data z pneuservisů po celém území České republiky. Zimní pneumatiky jsou nejenom od 1. listopadu ze zákona povinné, ale především snižují následky dopravních nehod při nevlídném počasí. První sníh přitom na řadě míst ČR napadl již v sobotu.
Od zítřejšího dne platí povinnost mít zimní obutí v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy, či pokud je možné vzhledem k povětrnostním podmínkám takovou situaci předpokládat. Vyplývá to ze silničního zákona z roku 2011, který nařizuje nazout zimní pneumatiky od začátku listopadu do konce března. Celkem 45 % procent motoristů, kteří navzdory aktuálním povětrnostním podmínkám ještě nepřezuli, riskuje pokuty, vyšší riziko dopravní nehody, ale i problém s pojistným plněním u pojišťoven. Nutno dodat, že oproti stejnému období loni, kdy k 31. 10. 2011 nemělo přezuto 42 % řidičů, se jedná o
další zhoršení zodpovědnosti řidičů.
„Řidiči nejenže nedbají zákona, ale neřídí se ani zhoršenými klimatickými podmínkami. Od soboty teploty v celé České republice nestouply nad 7 °C, právě to je přitom hranice, při které letní pneumatiky ztrácí svoje pozitivní vlastnosti,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier z internetového obchodu Pneumatiky.cz. „Při nízkých teplotách se na letních pneumatikách výrazně prodlužuje brzdná dráha vozidla, a to v řádu až několika desítek metrů, které často mohou rozhodovat o životě a smrti. V případě nehody na letních pneu řidičům navíc hrozí krácení pojistného plnění od pojišťovny,“ doplnil Schwangmaier.
Cílem stávajícího znění silničního zákona je snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Řada odborníků ale kritizuje jeho nejasný výklad, kvůli kterému je možné jeho plnění obcházet. Nedodržení se tak díky nejasné interpretaci může obejít bez postihů. Z vyjádření Policie ČR navíc vyplývá, že ke kýženému důsledku snížení nehodovosti zavedení zákona v minulém roce nevedlo.
„Nedodržování zákona přináší částečně už jeho formulace, která zavazuje řidiče nazout zimní pneumatiky jen za určitých situací. Další stránkou věci je bezesporu finanční situace některých řidičů. Domácnosti stále šetří každou korunu, což se ale v tomto případě nemusí vyplatit,“ sdělil k vysokému procentu aut bez zimního obutí Martin Opatrný z asistenční služby ÚAMK. „Počet nehod se v uplynulém zimním období meziročně nesnížil, došlo však ke zmírnění následků nehod. Evidujeme nižší počet vážných nehod, naopak roste počet střetů, které bychom mohli lidově nazvat ťukanci,“ uvedl Tomáš Hulan z Policejního prezídia ČR k dopadům silničního zákona.