Češi jsou bankami považováni za vyspělé uživatele moderních bankovních služeb. Podle ČSOB banky je z celkového počtu 10,1 milionu platebních karet v České republice více než 42 % bezkontaktních. Průzkum Ernst & Young zase odhaluje, že 74 % české populace využívá alespoň jednou týdně internetové bankovnictví. Tuzemští zákazníci se podle bank nebrání ani moderním službám, jako jsou například mobilní bankovnictví či bezkontaktní nálepky. Užívají je lidé všech generací.
Ačkoliv je český národ považován za spíše konzervativní, bázeň v oblasti bankovnictví pro Čechy neplatí. Jakmile si vyzkouší nové služby a s nimi spojené technologie, jsou ochotni je ihned začít používat a z tohoto důvodu klidně i změnit banku. Vyspělými uživateli pokrokových bankovních služeb však není pouze mladá generace. Například bezkontaktních karet totiž v tuzemsku využívají také klienti starší 90 let.
Bezkontaktní karty používá téměř polovina Čechů, zkouší i novější verze placení
Bezkontaktní karty uvedla jako novinku na českém trhu Citibank v červnu 2011. Dnes ji používá 42 % populace. „Příkladem velkého boomu těchto karet bylo po dlouhou dobu například Polsko. Letos jsme je však předběhli, protože Češi přijímají nové technologie rychleji než jinde v regionu,“ říká Milada Franek zastupující společnost GE Money Bank. Podle informací Komerční banky se objem bezkontaktních plateb od začátku roku 2013 zvýšil dokonce 13krát. Důvodem jsou zejména rychle se zlepšující podmínky pro využívání bezkontaktních technologií. Česká republika totiž patří mezi lídry v podílu terminálů, které právě bezkontaktní platební styk umožňují. Touto rychlou a novou platební metodou lze platit na každém druhém terminálu. „Zájem klientů o kontaktní karty byl po představení jejich modernějších bezkontaktních sestřiček dokonce tak malý, že jsme je už v září loňského roku přestali zcela vydávat,“ hodnotí zákaznické preference Vladimír Komjati, tiskový mluvčí Air Bank. Na oblíbenou novinku však v současné době navazují ještě modernější varianty. Příkladem jsou bezkontaktní nálepky, s výhodou menších rozměrů a libovolného umístění, lze je totiž nalepit třeba na mobilní telefon nebo klíče. Používají se spíše k platbám nižších hodnot do 500 Kč, u kterých není třeba zadávat PIN kód.
Mobilní verze bankovnictví nahrazuje internetovou
Oblibě se u českých zákazníků těší také mobilní bankovnictví. Speciální aplikace v mobilu umožňují nejen nahlížení na bankovní účet, ale také jeho správu, tak jako v jeho internetové verzi. „Kromě správy účtu nabízí mobilní bankovní aplikace i doplňkové služby. Uživatelé mohou vyzkoušet třeba kalkulačku poplatků nebo vyhledávání nejbližších poboček a bankomatů,“ popisuje službu Zdeněk Kovář z Fio Banky, která uvedla mobilní bankovnictví na trh jako první banka v České republice, a to v roce 2011. K těm nejčastějším operacím Čechů v rámci mobilního bankingu, kam patří zejména zobrazení pohybů na účtu, příkazů čekajících na zpracování a blokací, se postupně přidávají také platební příkazy. „Ještě v roce 2012 využívali naši klienti mobilní aplikace převážně ke kontrole zůstatku na účtu a v menší míře pak k aktivním transakcím. Chování klientů se však v průběhu loňského roku výrazně změnilo a mobil používají ke stejným transakcím, jež dříve ovládali přes internet,“ ujasňuje chování českých zákazníků tisková mluvčí ČSOB banky Pavla Hávová. „Dochází také k nárůstu takzvaných ortodoxních uživatelů mobilních zařízení. Už více než 10 % zákazníků se do internetového bankovnictví vůbec nehlásí a vše řeší přes mobil,“ dodává Hávová. Podle informací ZUNO banky využívá mobilního bankovnictví aktivně, tedy každý den, polovina klientů. Jen za první čtvrtletí tohoto roku protekla ZUNO mobilním bankovnictvím miliarda českých korun.
Vzhledem k pokrokovosti českých zákazníků tak jednotlivé banky rozšiřují portfolio nabízených moderních a technologicky pokročilejších služeb na maximum. „Češi jsou technologickým novinkám velmi otevření, české banky tak přinášejí spoustu služeb, které nejsou v mnoha evropských zemích vůbec běžné. V poslední době jsou to například QR kódy, umožňující vyfotit QR kód chytrým telefonem z faktury, čímž se platební příkaz vyplní automaticky sám,“ popisuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. „Aktuálně pracujeme ještě například na hlasové biometrii, tedy možnosti, jak poznat klienta po hlase,“ doplňuje Kofroň. Čeští bankovní zákazníci jsou v porovnání s dalšími regiony také velmi progresivní. „Často nám sami navrhují novinky, které by uvítali,“ potvrzuje ředitel depozitních produktů Tomáš Veselý z Equa bank.