Typy garážových vrat a konkrétní aplikace se mnohdy liší. Protože ale jednotlivé komponenty bývají stejné nebo velmi podobné, doporučuje se při montáži dodržovat několik zásad. Právě ty nejdůležitější z nich popisuje specialista Lubomír Valenta.
Pokud má být montáž garážových vrat efektivní, je potřeba se soustředit na několik prvků, tedy dodržet bezchybnou stavební připravenost. To konkrétně znamená absolutní rovinu podlahy a obou ostění. Montáž začíná kontrolou rozměrů stavebního otvoru, dále se sleduje pravoúhlost, spádování a okolní prostor, do kterého se budou vrata otvírat. Při montáži je nutné zvlášť pečlivě určit vodorovnost kování a sekcí. Neustále je třeba sledovat vzniklé vůle na bočních pantech, jež by měly být na všech místech stejné.
Stropní závěsy musí být opravdu napevno
V závislosti na rozměru mohou vrata vážit až několik stovek kilogramů. Proto je velmi důležité zjistit stav stropu a nosných stěn. Za ideální materiály lze označit cihlu, beton, tvárnice, pórobeton nebo robustní dřevěnou konstrukci. Nevhodné jsou naopak sádrokartony, heraklitové desky nebo polystyren. Podobně se kontroluje také strop. Za vyhovující lze považovat keramické, betonové či panelové stropy. Vyhnout bychom se však měli montáži do nesoudržných stropních konstrukcí nebo podhledů.
Montážní rámy usnadní kompletaci vrat
Velmi dobrou pomůcku představují takzvané montážní rámy. Hodí se při montážích, kde stavební připravenost vyžaduje vytvoření ostění a nadpraží. Montážní rám tuto přípravu snadno umožní a vytvoří jednotný vzhled ke garážovým vratům díky obložce ve stejném provedení jako vrata z exteriéru. Samotná montáž se pak provádí ve variantách takzvaně do otvoru, na hranu otvoru nebo za otvor. Pokud není z nějakého důvodu možné kotvit do stropu, lze využít i teleskopický nosník. Pomocí vsuvek se namontuje mezi boční stěny a horizontální kolejnice vrat či stropní pohon se kotví právě do něj.
Umístění motoru konzultujte s dodavatelem
Pro kompletaci jednotlivých sekcí vrat z dodaných lamel si většinou vystačíte s akumulátorovým šroubovákem. Při instalaci torzního systému je důležité především dostatečné napnutí lanka a pružiny. Samostatnou kapitolu pak tvoří umístění motoru, který může být na nadpraží, a to na straně odsuvu, nebo na straně dorazového sloupku. Motor může být instalován rovněž nad otvorem, na straně odsuvu, nebo na straně dorazového sloupku nebo na boční straně. Jednotlivé varianty doporučujeme vždy konzultovat s výrobcem, protože tím předejdete zbytečným komplikacím. V závěru provedeme správné vyvážení vrat a montáž zámku. U vrat s integrovanými dveřmi je třeba vyměnit provizorní cylindrickou vložku.
Autor komentáře: Lubomír Valenta, marketingový manager společnosti Lomax&Co