Podle odborníků si Česko začíná zvykat na bezobslužné terminály. Zákaznici se setkávají se službami bezobslužných terminálů nejvíce na parkovištích, kam experti instalují 90 % ze všech zařízení. I lyžařské areály však využívají bezobslužné odbavovací systémy a podle Asociace horských středisek ČR pouze nejmenší střediska ještě používají papírové karty. Do budoucna lze očekávat i širší využití těchto terminálů, například v pohostinství či u čerpacích stanic.
Zatímco ve Španělsku, Rakousku či Itálii firmy běžně využívají bezobslužné terminály, v České republice se tato tendence projevila až v posledních letech. „Poptávku po bezobslužných terminálech zaznamenáváme především od provozovatelů parkovišť, kde je instalováno celkem 90 % našich zařízení. Právě parkovací domy vítají bezobslužné terminály kvůli noční pracovní době. Díky nim totiž nemusejí zaměstnanci pracovat přes noc a jejich nepřítomnost nenaruší nepřetržitý provoz,“ uvedla Lenka Bukalová, ředitelka obchodu a marketingu společnosti Sonet, která je předním dodavatelem v oblasti platebních technologií. Terminály díky zmíněné výhodě využívají i česká letiště. „Na brněnském letišti máme pro obsluhu parkoviště dva platební automaty. Některé další služby, např. běžný maloobchodní prodej či poplatky cestujících za nadváhu zavazadel a podobné služby dopravců, zajišťujeme stále obsluhou na přepážce. Terminály je samozřejmě třeba udržovat, což se děje v běžné pracovní době. Terminály samotné však umožňují provoz 24 hodin denně,“ popsal ředitel letiště Brno-Tuřany Tomáš Plaček.
Nárůst terminálů mohli v posledních letech zákazníci zaznamenat i v lyžařských a sportovních střediscích. Téměř všechny lyžařské areály totiž využívají bezobslužné odbavovací systémy, díky kterým se urychluje provoz. Pouze menší střediska ještě používají klasické papírové karty, na které obsluha vyznačuje počet spotřebovaných jízd. Novější plastové karty umožňují například zcela bezdotykové odbavení nebo také nákup tarifu po internetu. „Rozšiřování použití plastových karet bude pravděpodobně pokračovat. Předpokládáme, že v budoucnosti budou existovat vlastní karty na jméno, které v sobě budou zahrnovat několik funkcí. Klient si je bude sám nabíjet přes internet nebo mobilní aplikaci,“ uvedl Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR. Díky této funkci nových karet si tak bude moci zákazník koupit tarif až před skiareálem podle počasí s tím, že nemusí ani navštívit pokladnu. Provozovatelé budou mít přesné informace o potřebách všech svých klientů, a budou tak moci nabízet služby s důrazem na požadavky konkrétního zákazníka.
Ve srovnání se zahraničím je však pro Českou republiku v současné době charakteristický poměrně nízký počet bezobslužných čerpacích stanic. Jedním z důvodů mohou být dosavadní relativně nízké náklady na pracovní sílu. Pokud by mzdy čerpadlářů rostly, lze podle odborníků očekávat postupné nahrazování personálu stroji. Nové bezobslužné čerpací stanice mohou totiž urychlit práci řidičům z povolání, kteří potřebují levně a rychle dotankovat. „Největší oblibě se bezobslužné čerpací stanice těší ve Španělku a Itálii, kde jsou vyšší náklady na platy personálu. Pravděpodobně je o terminály vyšší zájem díky turistům, kteří dávají přednost rychlosti dotankování před nákupem doplňkového zboží u čerpací stanice,“ objasnil odborný analytik Jiří Šimara ze společnosti CYRRUS. V budoucnu lze také předpokládat nárůst používání terminálů v dalších oblastech, například v hotelových či školských zařízeních.