Kvůli stále nižším cenám a kvalitě elektroniky se v současnosti potýkáme se zvýšeným množstvím vysloužilého elektroodpadu. Ten se v posledních letech stal nejrychleji rostoucím druhem odpadu, který výrazně zatěžuje životní prostředí. Nejen z toho důvodu je problematika sběru a třídění elektroodpadu stále aktuálnější, a to zvláště ve firmách. Právě odpadová legislativa a možnosti efektivního nakládání s elektroodpadem byla tématem rozhovoru s ředitelem kolektivního systému REMA Systém, Petrem Kubernátem.
Jaký je současný přístup českých firem k odpadové politice v oblasti elektrozařízení?
Současné firmy se často zabývají otázkou úspor versus ochrany životního prostředí. Mají dojem, že si musejí vybrat mezi jedním nebo druhým. Přitom tyto dvě činnosti jdou ruku v ruce. I přesto většina tuzemských firem stále vnímá odpadovou legislativu jako nutné zlo. Existují však mezi nimi i výjimky. Známé jsou případy firem, které efektivně nastavily odpadové hospodářství tak, že provozní náklady na likvidaci zůstaly nulové a navíc v souladu s legislativou. Mnohé podniky si navíc neuvědomují, že v případě, že nebudou akceptovat odpadovou legislativu a svou činností budou kontinuálně porušovat zákon, hrozí jim sankce až do výše 50 milionů Kč.
Odlišuje se podle Vás informovanost a aktivita tuzemských firem ve sběru elektroodpadu od zahraniční?
Obecně lze říci, že na jihu a východě Evropy je aktivita firem v oblasti ochrany ekologie slabá. Pouze několik málo firem se snaží správně nakládat s elektroodpadem. Ve srovnání s tuzemskými firmami, které jsou v této aktivitě průměrné, je jejich ekologické jednání nedostatečné. Naopak v severských a německy mluvících zemích jsou lidé více environmentálně uvědomělí a firmy jsou tak vysoce aktivní ve sběru a třídění elektroodpadu. Nejlepší výsledky ve sběru elektroniky však vykazuje Švédsko a Norsko, od kterých bychom se měli učit.
Jak mohou firmy efektivně nakládat s elektroodpadem?
České firmy se mohou zapojit do projektu Zelená firma. Tím získávají garanci, že vysloužilé elektroodpady skončí na místech, které jsou k tomu určeny. Navíc tak podporují své společensky odpovědné chování, které se v současnosti stalo důležitou konkurenční výhodou na trhu. Nebudou-li firmy společensky odpovědné v ekologické oblasti, mohou například ztratit významné obchodní partnery. To se často stává v německých a rakouských firmách, které si potrpí, aby jejich obchodní partneři byli v oblasti environmentální politiky aktivní. Kromě toho mohou ztratit důvěru lidí, kteří v blízkosti firem žijí nebo pracují.
Projekt Zelená firma, který je zaměřen na sběr firemních vysloužilých elektrozařízení a baterií, funguje od roku 2008. Lze obecně říci, kolik a jaký druh firem je do něj v současnosti zapojeno?
V projektu je již zastoupeno přes 1 600 firem. Obecně lze říci, že se jedná o firmy, které kladou důraz na soulad s legislativou odpadového hospodářství. Preferují tedy zpětný odběr výrobků plynoucí z legislativy místo běžného režimu odpadů, který je zároveň zpoplatněn vysokou částkou nejen za likvidaci, ale často i za odvoz. Pro firmy, které se do projektu zapojí, zdarma poskytujeme svoz a ekologické zpracování firemního elektroodpadu, baterií či tonerů.
Ačkoliv nemůžeme jednoznačně definovat, v jakých oborech zastoupené firmy působí, standardně se jedná například o výrobní firmy, kancelářské provozy, outsourcingové společnosti, zájmová sdružení nebo menší rodinné firmy.
V rámci projektu Zelená firma každoročně pořádáte velkou jarní sběrovou akci. Připravujete pro letošek nějaké změny či rozšíření služeb v rámci této akce?
Snažíme se o zvýšení povědomí a oblíbenosti této akce mezi tuzemskými firmami. Zavádíme proto takové změny, které zákazníkům poskytnou větší pohodlí a flexibilitu. Například jsme snížili váhu k provedení objednávky z 200 kg na 150 kg. Tolik již mohou vážit 3 větší spotřebiče, které se nachází téměř v každé firmě. Cílem všech změn je dosáhnout toho, aby se služba stala dostupnější pro firmy různých velikostí a působností. Reálná zkušenost je navíc taková, že pokud se jednou společnost do sběrové akce zapojí, většinou se spolupráce opakuje každý rok. Trend je tedy rostoucí, čehož si velmi ceníme. Chceme, aby firmy věděly, že tu jsme pro ně a bezplatně jim pomáháme chránit životní prostředí.