Průměrné ceny zboží se u e-shopů v současné době liší až o 2,9 %. Pro představu se jedná o hodnotu vyšší, než je mnohdy marže obchodníků. Vyplývá to ze čtvrtletního průzkumu společnosti Karsa Technologies, která sledovala vybrané internetové obchody zaměřené na prodej elektroniky. Odborníci dále upozorňují, že v současné době začínají obchody postupně zvedat ceny nabízených produktů. Jedná se o každoroční tah, kterým se připravují na vánoční sezonu. Právě během posledního kvartálu totiž tradičně dochází u internetových obchodů k výraznému nárůstu objemu nákupů. Tržby za zmíněné období odpovídají až 70 % průměrných ročních obratů e-shopů.
Společnost Karsa Technologies, která se zabývá nezávislým porovnáním cen zboží v e-shopech, srovnávala v uplynulých 3 měsících 5198 shodných produktů v 8 předních českých internetových obchodech, jež se zaměřují na prodej elektroniky. „V rámci srovnání jsme se nejprve zaměřili na celkovou cenovou hladinu obchodů a jejich pořadí. Díky tomuto srovnání zákazníci zjistí, zda konkrétní e-shop přeceňuje většinu svého zboží vůči svým konkurentům na trhu. Cenová hladina ukáže, jestli se obchod pohybuje na stejné či nižší nebo vyšší hladině cen jako ostatní e-shopy. Tyto informace jsou pro uživatele důležité, obzvlášť pokud kupuje v e-shopu více položek anebo je stálým zákazníkem. Cenová politika obchodu je pro něj pak lépe čitelná a může si být jistější, že může obchodu věřit,“ vysvětluje Michal Ježek, CEO Karsa Technologies.
Srovnání internetových obchodů ukázalo poměrně zásadní odchylky v průměrných cenách zboží. Procentuální rozdíl cen mezi prvním a posledním e-shopem činil 2,9 %. Takovýto rozdíl představuje v oblasti elektroniky často větší částku, než je marže obchodu. Podle Ježka budou v následujícím čtvrtletí cenové hladiny a s nimi i ceny produktů růst, a to až do období Vánoc, kdy se zastaví. V rámci povánočních slev se pak dostanou opět na výchozí hodnoty.
Průzkum společnosti Karsa Technologies dále ukázal na výrazné rozdíly v cenách u konkrétních kategorií produktů. Právě u nich se totiž projevuje rozdílná cenová strategie jednotlivých e-shopů. „Pokud se zaměříme na srovnání cen u konkrétních kategorií výrobků v obchodech, je dobře patrné, že každý e-shop je silný u jiných typů produktů. Například při koupi tabletu či notebooku si silnou pozici na trhu udržuje tsbohemia.cz a alza.cz, kteří nabízejí toto zboží v průměru za 10 941 Kč, respektive 10 960 Kč. Naopak průměrná cena u obchodního domu mall.cz činí v této kategorii 11 882 Kč, což představuje rozdíl 8,6 %,“ upozorňuje Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům internetových obchodů nástroj pro analýzu cen produktů v reálném čase i denní reporting konkurence.
Tyto zásadní cenové rozdíly se e-shopy snaží vyvážit přidanou hodnotou, kterou představují další služby, jež přispívají k celkovému komfortu zákazníka. Pokud je internetový obchod nastaví správně, může se jednat o velice účinný nástroj pro boj s konkurencí. „Poskytnutím širokého spektra doplňkových služeb dochází ke snížení míry fluktuace zákazníků i ke zvýšení spokojenosti uživatelů, pro něž se nákup stává komfortnější,“ zdůrazňuje Václav Lorenc, přední odborník na problematiku pricingu. „Mezi důležité služby, kterými se zákazníci při výběru obchodu řídí, patří například prodloužení záruky nad dobu dvou let, prodloužení termínu možnosti vrátit zboží nebo garance okamžité výměny vadného zboží,“ vypočítává Lorenc. Dále upozorňuje, že svou roli hraje i rozsah výdejních míst a různé možnosti doručení produktu, uživatelé podle něj dobře slyší i na věrnostní systémy či slevové kupony.
Důležitost doplňkových služeb si v dnešní době uvědomuje většina předních českých e-shopů. V rámci zlepšení vlastní konkurenceschopnosti se proto snaží nabídnout i různé specifické výhody. „Spokojenost zákazníka je pro nás absolutní prioritou. Snažíme se mu proto zajistit snadný výběr produktu, rychlé doručení i hladký průběh případné reklamace či vrácení zboží. Naši zákazníci hojně využívají službu pojištění proti krádeži nebo takzvaný buyback. V rámci této služby odkupujeme po stanovené lhůtě produkt od zákazníka, který má možnost si následně pořídit nový výrobek, například nový telefon,“ uvádí Denisa Dlabová, tisková mluvčí alza.cz.