Samostatná garážová stání se pomalu stávají dozvukem let minulých. S novým trendem garáží, která jsou součástí obytných částí domu, se však mění i pohled na jejich technické parametry. S přicházejícím zimním obdobím bychom měli začít řešit zateplení parkovacího místa pro auto. Podle specialisty Lubomíra Valenty totiž existuje nejedna varianta řešení pro garážová vrata.
Volba samostatně stojící garáže nebo garáže napojené na dům je ovlivněna několika faktory. Mezi ně patří především finanční možnosti jedince, jeho požadavky na komfort a praktičnost. Pro některé nepříjemný pocit, že za zdí obývacího pokoje je zaparkováno auto, vynahrazuje maximální pohodlí přesunu osob či věcí, které lze ocenit zejména při nepříznivém počasí. Garáž, která je součástí obytných částí domu, může sloužit také k dalším účelům, jako například pro skladování nebo dílnu. K podmínkám realizace tohoto typu garáže patří zajištění správného odvětrávání a protipožární ochrany, a také dostatečné finanční prostředky. Naopak samostatná garáž je řešením v případě nutnosti odložených či nižších nákladů a také za předpokladu, že nechceme prostor temperovat nebo je takto vyprojektovaná garáž na parcele vhodnější.
Sekční garážová vrata představují vhodné řešení
Vzhledem k tomu, že garážová vrata umisťujeme stále častěji do standardně zateplených prostor, obvyklý je také požadavek solidní izolace garážových vrat. K docílení komfortního příbytku také pro vozidlo poslouží nejlépe sekční garážová vrata. Sekční garážová vrata se skládají z několika panelů, sekcí, nad sebou, které jsou proti úniku tepla chráněny polyuretanovou pěnou. Vrata bývají vyplněna polyuretanovou pěnou o hustotě až 50 kilogramů na metr krychlový. Součinitel prostupu tepla, který ukazuje množství odchozí energie, pak u zabudovaných vrat činí asi U=1,2 W/m²K. Jedním z typů sekčních garážových vrat jsou vrata posuvná do strany, kde mají panely stejné tepelněizolační vlastnosti, jen jsou řazeny svisle. Posuvná vrata přinášejí tepelnou výhodu v případě, že do garáže pouze nezajíždíme a vchod využíváme i pro jiné účely, u nichž nepotřebujeme otevřít celý vstupní prostor. Například při průchodu osob s kolem nebo kočárem se neotevře celý otvor a nevyvětrá se tak celá garáž. Právě v tom lze spatřit velkou úsporu posuvných vrat.
Slabá místa snižují konformitu tepelných podmínek
Sekční garážová vrata můžeme osadit dalšími doplňky, dveřmi nebo okenními otvory. Praktická řešení pro usnadnění přístupu do garáže a zlepšení světelných podmínek ovšem mohou částečně snížit konformitu tepelných podmínek. Integrované vchodové dveře sice nejsou vzduchotěsné a mají hliníkový rám bez přerušeného tepelného mostu, tedy místa, kudy utíká velké množství tepla, nicméně umožňují rychlý průchod osob a snadné přemisťování předmětů.Do hliníkového rámu stejné charakteristiky se vsazují také panely s většími prosklenými sekcemi.Dříve typická křídlová vrata dodáváme složená ze sekcí o tloušťce 40 mm a z hliníkových profilů bez přerušeného tepelného mostu. Výplně dvoukřídlových vrat jsou tak stejné jako panely sekčních vrat. Křídlová vrata dnes navíc patří k atypickým zámečnickým výrobkům, u nichž není deklarována průvzdušnost, zatížení větrem, součinitel prostupu tepla ani voděodolnost.
Autor komentáře: Lubomír Valenta, marketingový manažer společnosti Lomax & Co s.r.o.