Strojírenský koncern ZKL plánuje rozšíření svých aktivit v Číně. Brněnská firma dodá pro místní železniční průmysl 117 sad ložisek a další plánuje. V budoucnu mají výrobky společnosti osadit celkem 100 tramvají, což znamená zakázku za zhruba 36 milionů korun (1, 5 milionu USD). Také díky tržbám v Číně ZKL letos plánuje růst obratu o 11 procent na 1, 749 miliardy korun. Ložisko pro čínskou zakázku bude navíc soutěžit na Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) v Brně o Zlatou medaili.
Podle generálního ředitele ZKL Jiřího Prášila je čínský trh perspektivní. V posledních třech letech tam tržby ZKL překročily hranici 7 milionů USD (asi 170 milionů korun). „Železniční průmysl je řízen novou státní společností CRRC, která vznikla sloučením dvou subjektů, a to firmy CSR (jižní dráhy) a CNR (severní dráhy). Tyto firmy jsou obdobou našeho státního podniku České dráhy a je to největší železniční společnost na světě,“ uvedl Prášil.
Firma společnosti CSR už dodala 112 sad ložisek a dalších pět je na cestě do Číny. Výhled prodejů je ale několikanásobně větší. Celkem by mělo jít o 1 600 ložiskových sad, což znamená dodávku pro 100 tramvají, protože každá z nich potřebuje 16 ložiskových sad. „Předpokládá se postupné rozšíření do dalších měst, kde se budou nové tramvaje uvádět do provozu,“ doplnil Jiří Prášil s tím, že ZKL ložiska dodává přes svého výhradního distributora, kterým je společnost CSR QUINGDAO SIFANG CO. LTD.
Speciální ložisko, které je úspěšné v Číně, ZKL přihlásila do soutěže o Zlatou medaili na MSV v Brně. Ty se budou vyhlašovat v pondělí 14. září v den zahájení veletrhu. Výrobek nese název Kuželíková jednotka PLC 82-09-01.4.
Kuželíková jednotka s izolačním nástřikem pro uložení kol nízkopodlažní tramvaje je speciální valivé ložisko sdružující kombinaci špičkových technických řešení, která z ložiska dělají unikátní produkt i ve světové konkurenci. „Těsněná kuželíková jednotka je tvořena dvojící jednořadých kuželíkových ložisek s rozšířeným vnitřním kroužkem. Drážka ve vnitřním kroužku umožňuje vložení pružného kroužku, kterým jsou obě ložiska spolu spojena. Ložiska jsou utěsněna speciálním těsněním, které chrání vnitřní prostor ložiska před vniknutím nečistot z vnějšího prostředí a brání úniku maziva z ložiska. Povrch vnějších kroužků ložiskové jednotky je tvořen keramickým nástřikem, který slouží k izolaci před průchodem elektrického proudu ložiskem,“ vysvětlil Vladimír Zikmund ze společnosti ZKL – Výzkum a vývoj, a. s., která je součástí koncernu ZKL.
Koncern ZKL najdete na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně na stánku č. 079 v pavilonu F.