Ženy jsou se svým volným časem spokojenější než muži. Ukázal to průzkum Českého statistického úřadu, kdy na stupnici od 1 (nejmíň spokojený) do 10 (nejspokojenější), ženy uvedly spokojenost větší než 6,7. Z průzkumu společnosti BRAVO CONSULTING zase vyplývá, že 85 % českých reklamních agentur neví, co by klientovi nabídli, pokud by poptával originální reklamní dárek pro manažery, který by bylo možné poslat poštou a nestál by více než 50 korun. Tyto dvě zdánlivě rozličné informace spolu souvisí. Pojítkem je švédská průmyslová designérka Karolina Räntfors, která přispívá ke zlepšení obou statistik. Vymyslela totiž pomocníka pro přišívání knoflíků bez použití jehly a nitě. Tic si tak brzy našel přízeň žen, mužů i firem a loni se celosvětově prodalo více než 570 tisíc kusů.
Dobrý nápad k úspěšnému businessu nestačí
Téměř každému z nás už se stalo, že se mu v té nejmíň vhodné chvíli utrhl knoflík od košile. „Je to pochopitelné. Zejména v rámci konfekce je totiž větší pravděpodobnost, že knoflíky příliš nevydrží. Na košile je přišívá stroj a spolehlivost přišití není stoprocentní,” popisuje Naděžda Bernkopfová z Vyšší odborné školy oděvního návrhářství v Praze. To se nemusí vyplatit zejména manažerům a manažerkám, protože reprezentativní vzhled je pro jejich pracovní činnosti velice důležitý. Průmyslová designérka Karolina Räntfors ze Švédska proto vymyslela originálního pomocníka s názvem tic. Ženám i mužům díky němu odpadá nutnost ručního přišívání knoflíků pomocí jehly a nitě. Nápad se zrodil a v roce 2009 se Karolina přihlásila do investorské televizní show, u nás známé jako Den D. Princip spočívá v tom, že vynálezci odprezentují tříčlenné porotě, složené z investorů, svůj nápad. Ti se pak rozhodnou, jestli nápad finančně podpoří nebo ne. „Když mi volala televizní společnost, že se můžu zúčastnit této soutěže, tic byl pouze ve fázi nápadu. V opravdu šibeničním termínu jsem proto musela vyrobit fungující prototyp, což mě stálo spoustu úsilí a nervů,” vzpomíná Karolina Räntfors. V jejím případě se ke spolupráci přihlásili hned dva investoři – Mats Gabrielsson a Ljubo Mrnjavac, kteří pomohli švédské průmyslové designérce rozjet podnikání.
Od nápadu k prestižnímu ocenění Red Dot
V současnosti je tic dostupný v 11 zemích světa – ve Švédsku, ve Velké Británii, v Japonsku, Portugalsku, Austrálii, Nizozemí, Finsku, Koreji, Estonsku, České republice a na Slovensku. Od počátku velkovýroby se už po světě prodalo více než milion kusů. „Dostáváme objednávky od mužů i žen, zejména těch mladšího a středního věku. Mají totiž určitou averzi k přišívání knoflíku pomocí jehly a nitě, případně to prostě ani neumí. Disponují nedostatkem času a často nosí košile, což logicky ústí v náklonnost k ticu. Zajímavé také je, že si ho často objednávají sekretářky, které se starají o své šéfy i v tomto ohledu. Největší objem objednávek pak pochází od inovativních firem, které tic využívají nejenom ke svému užitku, ale rozdávají ho také svým obchodním partnerům,” vysvětluje Tomáš Petrů z BRAVO TRADING – výhradního dovozce a distributora ticu pro Českou republiku a Slovensko. Výhodou ticu je, že přišívá knoflíky trvale a elegantně. Není to tedy žádné provizorní řešení. Košile se pak může nosit, prát i žehlit jako předtím. O praktičnosti a inovativnosti produktu svědčí i fakt, že v roce 2014 získal tic prestižní designové ocenění Red Dot Award 2014 Honourable mention.