S nastupujícím podzimem se domácnosti začínají zajímat o ceny energií a bonusy, které jim dodavatelé přichystali. Nízká cena ale není to jediné, co spotřebitele zajímá. Do popředí se dostávají kritéria, jako je jistota dodávek, vracení přeplatků nebo stabilní podmínky. Odborníci se shodují, že zatímco dřív lidé odcházeli za levnější energií k menším dodavatelům, dnes hraje podstatnou roli i úroveň poskytovaných služeb.
Na trhu dnes působí přes 80 energetických společností, které si nekonkurují pouze cenou, ale stále více i bonusy nebo nadstandardními službami. „Lidé jsou vzdělanější, zajímají se o typ smlouvy nebo stabilitu společnosti. Už je pryč boom, kdy domácnosti odcházely od velkých dodavatelů. Stále častěji převádíme zákazníky i od alternativních dodavatelů zpátky k velkým společnostem,“ říká Tomáš Suchý z portálu Ušetřeno.cz.
Zájem o stabilní dodávky potvrdil i nedávný spotřebitelský výzkum, který si u výzkumné agentury Ipsos nechala na vzorku 2 000 respondentů zpracovat společnost E.ON. „Z výzkumu vyplynulo, že 78 procent lidí u svých dodavatelů oceňuje především spolehlivost dodávek energií. Vracení přeplatků kvituje 64 procent zákazníků, zatímco 57 procent z nich oceňuje stabilní podmínky bez častých změn,“ upřesňuje výsledky průzkumu Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON Energie, a.s.
Přeplatky vrací jen někteří dodavatelé
Podle odborníků je ožehavým tématem v energetice vracení přeplatků, o to více s ohledem na teplé zimy v posledních letech. Především domácnostem, které vytápí zemním plynem nebo elektřinou, vznikly u dodavatelů nemalé přeplatky. Jejich automatické zasílání na účty zákazníků je ale stále záležitostí jen několika dodavatelů.
Většina energetických společností převádí přeplatky do dalšího fakturačního období, jiné mají stanovenou hranici, od které peníze vrátí. „Například společnost RWE vrací pouze přeplatky přesahující 200 korun. Společnost ČEZ přeplatek zpravidla používá na pokrytí záloh na další období. Z velkých energetických společností zasílá odběratelům přeplatek automaticky E.ON. Informace o tom, jak dodavatel s přeplatky nakládá, najdou lidé v obchodních podmínkách,“ říká Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz.
Zájem je o kontroly plynových kotlů i zákaznickou linku zdarma
Vracení přeplatků je jen jedním z bonusů, o který se lidé poslední dobou aktivně zajímají. Jak ukázal průzkum, důležitou roli hrají i informace, které domácnosti ze strany dodavatelů dostanou a jakým způsobem s nimi dodavatel komunikuje. Například informace o přerušení dodávek je důležitá pro 55 procent zákazníků. Dodavatelé o přerušení většinou informují pomocí SMS nebo e-mailů.
Zákaznickou linku zdarma, kde lidé mohou konzultovat své vyúčtování nebo potíže s dodávkami, poskytuje zatím jen několik málo dodavatelů. „Z velkých společností je to E.ON, z alternativních dodavatelů společnost Amper Market, Europe Easy Energy a Vemex energie,“ dodává Jana Poncarová. Rozeznat bezplatnou telefonní linku od placené přitom není složité. Bezplatná telefonní linka začíná trojčíslím 800, naopak takzvané barevné linky, u nichž je volání zpoplatněno, bývají uvedeny předčíslím 840, 841 nebo 844.
S nastupující topnou sezónou se lidé svých dodavatelů ptají i na pomoc s kontrolou kotlů. Z velkých společností podobnou službu nabízí například Pražská plynárenská, ČEZ nebo E.ON. Zájem o ni je velký, ačkoliv podle průzkumu pomáhají dodavatelé s revizí kotle jen 13 procentům dotázaných domácností. Dalších 61 procent lidí by ale tento bonus uvítalo. „Službu E.ON Servis kotlů poskytujeme v několika krajích, aktivně ji využívá zhruba 5 000 našich zákazníků,“ potvrzuje Vladimír Vácha. Princip takové služby bývá zpravidla jednoduchý. Dodavatel energií pro domácnost zajistí kontrolu kotle u jednoho ze svých servisních partnerů. Znovu se s ní připomene zase za rok.