Několikátý rok po sobě pozorují policisté úbytek krádeží aut. Zatímco v roce 2013 napočítali 10 736 případů, o rok později to bylo pouze 8 720. Loni se počet krádeží dokonce snížil na 6 292. Za první tři měsíce letošního roku navíc policie zaznamenala v České republice jen 1 493 případů. Na snižující se počet krádeží má podle expertů vliv celkové zlevnění ojetých vozů a jejich náhradních dílů, nasycenost trhu s ojetinami a také kvalitnější zabezpečení aut.
Mezi nejrizikovější lokality patří podle policistů Praha, kde se loni ztratilo 2 074 aut. Následuje Středočeský kraj s 852 případy a Liberecký kraj, kde zloději ukradli 601 vozidel. „Auta nejčastěji mizí na velkých sídlištích, kde je anonymní prostředí a zloděje si nikdo nevšimne. Podobně riziková jsou pak odlehlá či špatně osvětlená místa nebo oblasti, kde je málo lidí,“ popisuje nejproblémovější lokality Pavel Hanták z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu PČR s tím, že od roku 2013 případů krádeží aut ubylo o téměř 40 %.
Důvodů, proč se počet krádeží aut v posledních letech snižuje, je několik. Jde například o zaměření některých pachatelů spíše na příhraniční oblasti Rakouska či Německa, nasycenost trhu s ojetinami, zlevnění náhradních dílů, nebo změnu formy trestné činnosti spojené s auty. Hlavním důvodem je však neustále se vylepšující zabezpečení vozidel. Jedná se zejména o elektronické prostředky, jako jsou GPS nebo GSM prostředky. Nejspolehlivější formu pak představuje rádiové zabezpečení, jehož hlavní výhodu představuje nesnadné odrušení. „Zabezpečení GPS nebo GSM je funkční jen do momentu, kdy zloděj auto nezaveze do podzemní garáže nebo plechové boudy, která signál přeruší. Rádiové zabezpečení je unikátní v tom, že se nedá tak snadno zlikvidovat. Až 98 % ukradených vozidel s rádiovým systémem Sherlog se daří dohledat,“ popsal František Husák, obchodní ředitel společnosti Secar, která dodává bezpečnostní systém značky Sherlog. Dodal, že zájem o podobné systémy v posledních letech vzrůstá zhruba o 15 % ročně.
Dalším způsobem, jak vůz v současnosti zabezpečit, jsou mechanické systémy. Jejich překonání je ale v porovnání s elektronickými prvky snadnější. „Problémy s nimi mohou mít jen méně šikovní nebo nezkušení pachatelé, kteří se na krádeže příliš nepřipravují,“ vysvětlil František Husák. V ideálním případě by v autě měla být kombinace několika systémů. Dobré je také zvláště u dražší aut zařídit si pojistku proti krádeži.
Nejspolehlivější je stále garáž
Zdaleka nejspolehlivějším způsobem, jak auto ochránit, je podle expertů parkovat jej v garáži. Málokterý zloděj si totiž troufne vloupat se nejdříve do garáže a teprve z ní vozidlo ukrást. „Pokud bude mít pachatel možnost ukrást dvě stejná či aspoň podobná auta, z nichž jedno bude stát volně na ulici a druhé bude bezpečně zavřené, téměř jistě půjde snazší cestou. Nehledě na to, že o autě v garáži nebude pravděpodobně vůbec vědět,“ vysvětluje Lubomír Valenta, marketingový manažer společnosti Lomax, nabízející garážová vrata. Výjimku představují jen cílené krádeže na objednávku, kdy má pachatel předem vytipováno jedno konkrétní vozidlo. Takovým případům se zabránit v podstatě nedá.
I garáž je ale nutné mít správně zabezpečenou. Chatrná vrata s jednoduchým zámkem či dokonce petlicí ukrývající jinak drahý automobil odradí málokterého pachatele. „Například vrata lidé stále častěji zabezpečují kombinací elektronických prvků a mechanických zarážek. Pokud jsou garážová vrata s automatickým ovládáním, je v současnosti u kvalitních motorů převodovka konstruována tak, že zabraňuje nežádoucímu mechanickému zvednutí vrat, a to i v případě výpadku proudu,“ uvádí Lubomír Valenta.
Pokud není možné auto uzavřít do garáže, měl by řidič být opatrný. Policisté upozorňují, že přes všechna varování se stále setkávají s neopatrností či dokonce lehkomyslností. Náhodného pachatele může nalákat třeba zapomenutá taška na sedadle. „Stále se také občas řeší případy, kdy lidé nechají klíčky v zapalování a odskočí si třeba pro cigarety, nebo auto na ulici vůbec nezamknou. I v garáži je dobré auto aspoň zamknout,“ radí Hanták.