Na českém trhu se objevila doposud nezvyklá technologie, která nabízí možnost řešit pojištění vozidel prostřednictvím rozhovoru s robotem. Projekt iPov od startupového studia Point FM využil oblíbenosti aplikace Facebook Messenger – iPov bot lidem vyhledá nejnižší cenu a pomůže smlouvu uzavřít přímo v chatovacím okně, bez nutnosti chodit na pobočku pojišťovny.
Chytré telefony nad těmi klasickými v současnosti vítězí, mimo jiné i díky aplikacím, které lidem usnadňují každodenní život. Mezi nejvyužívanější patří předpovědi počasí, různé navigace a sociální sítě. Nejrozšířenější aplikací v chytrých telefonech Čechů napříč generacemi je Facebook Messenger, který si podle výzkumu OMG Research stáhlo 64 % českých uživatelů. Chatování s přáteli je jednou z nejoblíbenějších aktivit, a právě toho využil nový český projekt iPov od startupového studia Point FM, když zapojil do Facebook Messengeru plně automatizovaného robota, jenž umí poradit s výběrem povinného ručení pro auta.
Takzvaný iPov bot zvládá prvotní interakci zcela sám a budí dojem reálné osoby. Během krátké konverzace v chatu je schopný porovnat nabídky povinného ručení aut a vyhledat nejnižší cenu i typ pojištění podle zadaných požadavků. Když si uživatel vybere nabídku podle svých představ, robot jej přepojí na reálného člověka, který dokončí finální nabídku a uzavře smlouvu nebo poradí s konkrétními dotazy. „Celý proces je podstatně pohodlnější, lidé se věnují komunikaci v době, kterou si sami zvolí, nejsou popoháněni operátorem na telefonu ani netráví čas obcházením pojišťoven. Vše se děje v prostředí Facebook chatu, který je pro uživatele přirozeným a intuitivním prostředím. Uzavření samotné smlouvy pro pojištění vozidla je pak jen otázkou několika doplňujících dotazů,“ říká Martin Šetek, spoluzakladatel studia Point FM zodpovědný za projekt iPov bot.
Projekt má ale daleko větší ambice, svou budoucnost vidí v takzvaném strojovém učení (machine learning), které lze považovat za podoblast oboru umělé inteligence. Zabývá se algoritmy a technikami, jež umožňují počítačovému systému „učit se“. „Vize iPov botu je plnohodnotná automatizace a machine learning. Již teď iPov pravidelně upravuje logiku robota dle dat z reálných konverzací. Cílem je dostat se na úroveň, kdy robot poradí lépe než jakýkoliv pojišťovací poradce. Také se snažíme probudit nepružný trh pojištění na těch nejvyšších místech – u samotných pojišťoven,“ dodává Šetek.