Doprava budoucnosti se začíná stávat realitou a automobilky se předhánějí v představování samořízených automobilů. Kromě etického a technického aspektu bude mít jejich rozšíření vliv na samotný trh. Asociace pojišťoven předpokládá významný nárůst na poli operativního leasingu.
Podle expertů se stanou samořízená auta běžnou součástí dopravního provozu do deseti let. Boom podle nich ale nenastane – vozidla budou na silnice přibývat pomalu a postupně. „Rychlost nasazení autonomních aut ovšem může být ovlivněna přijetím společností, státní regulací a také cenou aut,“ upozorňuje Jiří Matas z Českého vysokého učení technického.
Růstu trhu autonomních vozidel nahrává skutečnost, že 90 % dopravních nehod je způsobeno lidskou chybou. Z konference České kanceláře pojistitelů zároveň vyplynulo, že právě autonomní vozidla mohou nehodovost rapidně snížit. V roce 2040 už by jich ve světe mohlo být prodáno více než 33 milionů, čemuž také odpovídají i aktivity jednotlivých automobilek. Například Hyundai a Kia v červnu oznámily investici do urychlení vývoje technologií pro autonomní vozidla. Ten samý měsíc představily automobilka Volvo Cars a společnost Uber vůz připravený pro autonomní řízení, který má být určený pro sériovou výrobu. Funkce modelu, jako například záložní zdroj energie, jsou přípravou na to, aby i car-sharingové služby mohla poskytovat právě autonomní vozidla. „Na inovace a nové technologie klade automobilový trh stále větší důraz, a to nejen v oblasti car-sharingu“ upozorňuje generální ředitel leasingové společnosti Arval CZ Arnault Leglaye.
Nejedná se přitom pouze o světový, ale i lokální, český trh. Aktivní jsou v tomto směru totiž i tuzemské samosprávné celky. Ústecký kraj například v posledních dnech informoval o plánech na vybudování zóny pro testování autonomních silničních vozidel v reálném provozu. „Spolupráci na projektu U SMART ZONE, tedy testování autonomních systémů, jako obsah memoranda podepsali hejtman Oldřich Bubeníček a primátor města Ústí nad Labem Petr Nedvědický,“ uvedla mluvčí kraje Lucie Dosedělová. Autonomní vozidla plánuje zavést i Hradní stráž Hradní stráž na střežení odlehlejších částí areálu v Lánech.
Změny v pojištění i operativním leasingu
Zavedení nového typu vozidel bude mít mimo jiné obrovský dopad na podobu pojišťovnictví. Na toto téma dokonce Česká asociace pojišťoven vytvořila analýzu, ve které řeší odpovědnost za provoz nových typů vozidel. Autoři analýzy do budoucna předpokládají odklon od individuálních pojistek fyzických osob a rozvoj flotil provozovatelů autonomních vozidel, tedy prohlubování a rozšiřování principu současného operativního leasingu. Tím totiž ulehčí samostatným vlastníkům v komunikaci s automobilkou, či povinnosti servisování vozidla a provádění pravidelné aktualizace softwaru automobilů. „Pokud bude zprostředkovatel autonomních vozidel shodný s flotilovým operátorem, jedná se o analogii k operativnímu leasingu, byť doba operativního leasingu, resp. výpůjčky vozidla může být velmi krátká a může se týkat jen každé jednotlivé jízdy poptávané koncovým klientem,“ uvádí autor analýzy Petr Jedlička.
Naznačený vývoj podle něj prohlubuje stávající fenomén narůstajícího počtu vozidel pořizovaných v rámci operativního leasingu. Poskytovatelé se na novou roli na trhu připravují už nyní. Podle Leglaye je to pro leasingové společnosti důvod k dlouhodobému investování a neustálému testování nových produktů. „Za deset let bude nabídka leasingových společností jinde. Elektromobily a autonomní automobily budou mnohem rozvinutější a stanou se běžnou součástí života,“ upozorňuje Leglaye.
V rámci proměny mobility podle něj města, vlády i klienti postupem času například začnou klást větší důraz na koncept společenské odpovědnosti firem a nové možnosti mobility. „Již nyní proto pracujeme na projektech Mobility as a Service – mobilita jako služba. Potřeby našich klientů z pohledu společenské odpovědnosti firem se budou měnit, což si ze strany leasingové společnosti vyžádá vynalézavost a zdokonalování služeb,“ uvedl Leglaye. Poskytovatelé operativního leasingu by tedy podle něj už nyní měli myslet dva kroky dopředu s důrazem na nové technologie.