Téma online výuky se kvůli pandemii nemoci COVID-19 dostalo do popředí zájmu, ať už jde o výuku školní, či například o firemní jazykové kurzy. Ty se do online prostředí během bezpečnostních omezení přesunuly téměř v plném rozsahu, mnoho firem ovšem poptává pokračování online výuky i po skončení restrikcí. Důvodem je velmi pozitivní zkušenost s lekcemi vedenými například přes platformu Skype. Online výuka vedená lektorem si totiž s tou klasickou „na živo“ v ničem nezadá.
Kvůli pandemii nemoci COVID-19 se částečně či úplně zrušila školní výuka v desítkách zemí, k polovině dubna tohoto roku například organizace UNESCO uváděla, že se omezení ve výuce dotkla asi 1,6 miliardy dětí na celém světě a je odhadováno, že ještě dnes zůstává na domácí výuku odkázána zhruba polovina tohoto počtu žáků a studentů. V rámci výuky doma hraje ve vyspělejších státech zásadní roli online výuka, již dětem poskytují jejich učitelé. A právě tématu online výuky se tak v současné době věnuje zvýšená pozornost. Zatímco pro základní a střední školy jde o vesměs novou zkušenost, jazykové školy se online výuce věnují již léta. Míra jejího využití i úroveň poptávky se ovšem vzhledem k pandemii samozřejmě proměnila.
„Před koronavirem se v online režimu uskutečňovalo asi 10 procent naší celkové výuky, během karanténních opatření ovšem přes Skype či jiné online platformy běželo až 98 procent kurzů,“ říká Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum a prozrazuje, že například firmy se začaly o online výuku zajímat ihned po vyhlášení nouzového stavu a zavedení bezpečnostních opatření. „V druhé polovině března vzrostla poptávka firem o online jazykové kurzy pro zaměstnance o více než 50 procent. Studenti z řad zaměstnanců tak díky lekcím po Skypu či přes jiné platformy mohli nerušeně pokračovat v kurzech i během home officu a neztratili návaznost, což je při studiu jazyků velmi důležité,“ dodává.
Rychlejší pokrok studenta i časová flexibilita
S ohledem na online výuku jazyků se lze místy setkat s polemikou, zda je tato forma schopna plnohodnotně nahradit výuku s lektorem. Zde se ovšem hodí rozlišovat mezi online výukou vedenou lektorem přes platformy typu Skype či WhatsApp a různými aplikacemi. „Jazykové aplikace za plnohodnotnou výuku rozhodně považovat nelze. Jsou určeny hlavně pro procvičování slovní zásoby a studentovi tedy chybí důkladné vysvětlení gramatických jevů a jazykových struktur nutných pro plynulost používání jazyka. Pokud je ale vezmeme jako doplněk klasické výuky, pak jde o skvělé pomocníky,“ vysvětluje Simona Škurková.
Na druhé straně pak stojí zmiňované lekce například přes Skype, v jejichž případě se jedná v podstatě o klasickou výuku s tím rozdílem, že s lektorem či učitelem nesedí student v jedné místnosti, ale každý doma u svého monitoru, a místo na papíře dostává různá cvičení v interfacu chatu, ve Wordu či přes různé interaktivní online nástroje. „S výukou přes Skype máme jen ty nejlepší zkušenosti. Studenti díky ní vykazují rychlejší pokrok, chválí si pohodlnost lekcí i časovou flexibilitu. Když jsme kvůli pandemii koronaviru přecházeli téměř plně do výuky v online prostředí, panovala u studentů, kteří s touto formou výuky dosud neměli zkušenosti, k ‚lektorovi na dálku‘ zprvu nedůvěra. A to kupodivu i u mladší generace. Poté ale následovaly velmi pozitivní reakce a mnozí soukromí i firemní klienti chtějí s online výukou pokračovat místo té klasické i po skončení mimořádných opatření,“ doplňuje regionální manažerka jazykové školy Lingua Centrum Lada Homolová.
Zprvu nutná změna příjemně překvapila
Pozitivní zkušenost s online výukou potvrzují i samy firmy, kterým v čase pandemie přechod do virtuálního prostředí zejména pomohl zajistit kontinuitu vyučování. Nároky na jazykovou vybavenost zaměstnanců se v mnoha odvětvích neustále zvyšují a společnosti tak do ní neváhají investovat nemalé prostředky. Výpadek kurzů by pak pro ně, ale i pro samotné zaměstnance-studenty mohl představovat značné komplikace.
„Výuku online jsme zavedli v souvislosti s bezpečnostními opatřeními proti šíření COVID-19, abychom našim spolupracovníkům zajistili, že se mohou nadále vzdělávat a zlepšovat svou znalost angličtiny. Podle jejich zpětné vazby online výuka funguje velmi dobře. Učitelé jim posílají studijní materiály předem a hodně času také věnují poslechu a konverzaci. Zaujala mě ‚vychytávka‘, kdy učitel zapisuje během výuky do chatu všechny chyby studenta, na konci hodiny je s ním projde a výsledek mu pošle souhrnně e-mailem. Následně studentovi i připraví test na míru, aby si problematiku, v níž chyboval, mohl procvičit,“ pochvaluje si online výuku Hana Machačová, personální manažerka z české pobočky firmy Mars s tím, že možnosti jazykové výuky v online prostředí hodlá společnost využívat i nadále, po odeznění bezpečnostních opatření.