Náklady na provoz a správu firemního vozového parku patří mezi významné položky v rozpočtu každé společnosti. Výdaje nezbytné na provoz fleetu je však díky řadě jednoduchých nástrojů možné snížit. Pomoci může důsledná kontrola aut ve flotile, využití telematiky i optimalizace délky provozu a frekvence výměny aut.
Tip 1: Určete odpovědnou osobu
I přesto, že vaše firma disponuje jen několika vozidly, měla by být jasně určena osoba, která za firemní flotilu ponese odpovědnost. Pokud firma nemá jmenovaného jednoho konkrétního člověka, jenž dokonale zná vozový park, lze jen obtížně dělat další nutná rozhodnutí vedoucí ke snížení nákladů. Správce vozového parku je navíc zodpovědný za pravidelné kontroly a správnou údržbu vozů, což v dlouhodobém horizontu firemní výdaje rovněž snižuje.
Tip 2: Zkontrolujte počet automobilů a typ vlastnictví
Pro úplný začátek je potřeba získat přehled o tom, kolik vozů firma přímo vlastní, kolik si jich pronajímá a zda se ve firmě nevyskytuje také takzvaná šedá flotila, tedy automobil, který vlastní zaměstnanec, ale částečně jej využívá i pro služební cesty. Následně si srovnejte počet vozidel, která máte k dispozici, s počtem těch, která se reálně využívají. „Stává se, že firmy až po takové kontrole zjistí, že jim v garáži pravidelně stojí několik nevyužitých vozů. V tom případě je nutné se zamyslet, jak k dané situaci došlo,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval CZ. Důvodem může být například náhlý odchod více zaměstnanců, za něž se očekává náhrada, ale též dlouhodobější snížení počtů pracovníků. V takovém případě pak možná zjistíte, že některá auta zůstanou delší dobu nevyužita.
Tip 3: Využijte telematiku a reporting
Další nástroj, který vám pomůže činit podložená rozhodnutí, jsou telematické reporty. Pokud ještě nemáte ve firemních vozech nainstalovaná sledovací GPS zařízení, je ten správný čas to udělat. Telematika umožňuje přenos dat za účelem monitorování spotřeby paliva, chování řidiče, polohy vozidla a podobně. V ČR ji dle průzkumu Arval Mobility Observatory využívá 33 procent autoparků. Díky přesným datům lze plánovat kontrolní prohlídky a činit informované kroky ke zlepšení jejich účinnosti a efektivity.
Tip 4: Optimalizujte délku provozu, obměnu vozidel i pojištění
Již při koupi nových vozů do firemní flotily je nutné myslet na další výdaje spojené s jejich užíváním. Nestačí se tak spokojit s nižší pořizovací cenou, protože ta neposkytuje přesný obraz skutečných výdajů na vůz po celou dobu jeho životnosti. Tyto náklady lze snížit na základě zjištění optimální délky provozu daného automobilu. Ta se stanoví v závislosti na modelu vozu a počtu ujetých kilometrů. Při vyšším počtu najetých kilometrů je nutné počítat se zvýšenými náklady na servis a lze očekávat nutnost častějších oprav. Úsporu může přinést i flotilové pojištění.
Tip 5: Zvažte, které palivo je pro vaše potřeby nejvhodnější
Vybrat nejvhodnější palivo není tak snadné, jak se může zdát. Se zavedením nových emisních norem se očekává zvýšení pořizovací ceny automobilů s benzinovými motory a zvýšení zájmu o alternativní typy pohonu. Přesto nelze automaticky předpokládat, že pro vaše potřeby budou nejvýhodnější vozy na naftu. Náklady lze snížit také vhodným výběrem dodavatele paliva dle svých potřeb – například jezdí-li vaši zaměstnanci častěji po dálnicích, bude pro vás zásadní, aby zde byly čerpací stanice vašeho poskytovatele paliva hojněji zastoupeny. A pokud se například vaši lidé vydávají na dlouhé pracovní cesty, patrně nebude nejvhodnější pořizovat si ve velkém elektromobily s omezeným dojezdem.
Tip 6: Podporujte jízdu s nízkou spotřebou paliva
Motivujte své zaměstnance k efektivnější jízdě. Ta totiž může účty za palivo výrazně snížit. Jak jezdit efektivněji, můžete své zaměstnance naučit na pravidelném školení řidičů. „Podle organizace Energy Savings Trust lze efektivní jízdou dosáhnout až patnáctiprocentních úspor. Stačí několik jednoduchých triků – mezi ty nejprostší patří zpomalení jízdy, předvídavost nebo kontrola tlaku pneumatik,“ dodává Kadeřábek. Dalším jednoduchým způsobem, jak zefektivnit využívání firemního fleetu, je spolujízda a sdílení vozu při společných cestách.
Tip 7: Svěřte se odborníkům
Nemáte-li firemní kapacitu se vozovému parku věnovat interně, nebojte se svěřit profesionálům. Dle průzkumu Arval Mobility Observatory je operativní leasing druhou nejčastější metodou financování vozidel, v České republice činí tento podíl 18 procent. „Jednou ze zásadních výhod operativního leasingu je fakt, že klient dopředu přesně zná výši svých nákladů na vozový park. Nemůže se tudíž dostat do situace, kdy mu celý finanční plán pro jeho firmu nebo živnost naruší nečekaný výdaj spojený například s opravou vozu,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval CZ. Díky správnému výběru poskytovatele leasingu můžete ušetřit několik procent, navíc máte v zádech partnera, který vám dodá komplexní řešení potřeb vašeho vozového parku.