Unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto, kdy 239 profesionálních mechaniků známkovalo padesát nejpopulárnějších vozidel v České republice a na Slovensku, hodnotil i vozy v cenové relaci nad dvě stě tisíc korun. Vítězem se stala Škoda Octavia III, naopak propadly vozy jihokorejské automobilky Hyundai.
Automobily z kategorie nad 200 tisíc korun | Hodnocení |
Škoda Octavia III | 2,2 |
Škoda Superb III | 2,3 |
Volkswagen Passat B8 | 2,4 |
Volkswagen Golf VII | 2,4 |
Volkswagen Tiguan I | 2,5 |
Škoda Rapid | 2,5 |
Nissan Qashqai II | 2,5 |
Škoda Yeti | 2,6 |
Škoda Fabia III | 2,6 |
Škoda Kodiaq | 2,6 |
Hyundai i30 II | 2,7 |
Seat Leon III | 2,7 |
Ford Focus III | 2,8 |
Dacia Duster I | 2,8 |
Hyundai i20 II | 2,9 |
Hyundai iX20 | 2,9 |
Škoda Superb II | 3,0 |
Hyundai i30 III | 3,3 |
Hyundai iX35 I | 3,7 |
Hlavním měřeným kritériem byla stejně jako u automobilů do dvou set tisíc korun spolehlivost motoru a jeho zavěšení, poruchovost elektroniky a kvalita karoserie. Z aritmetického průměru hodnocení těchto atributů vyplynula pětibodová stupnice známek jako ve škole.
Shodný byl i počet 239 mechaniků, kteří ve třetí části průzkumu hodnotili devatenáct nejpopulárnějších ojetých automobilů na českých silnicích, které pořídíte za více než dvě stě tisíc korun. Mezi hodnocené vozy byly zařazeny tyto modely – Dacia Duster I, Ford Focus III, Hyundai i20 II, Hyundai i30 II, Hyundai i30 III, Hyundai iX 35 I, Hyundai ix20, Nissan Qashqai II, Seat Leon III, Škoda Fabia III, Škoda Kodiaq, Škoda Octavia III, Škoda Rapid, Škoda Superb II, Škoda Superb III, Škoda Yeti, Volkswagen Golf VII, Volkswagen Passat B8 a Volkswagen Tiguan I.
Škodu Octavii by doporučilo 90 % mechaniků
Vítězem testu v této kategorii se stala Škoda Octavia III (výroba od roku 2012). „Produkce této Octavie začala v roce 2013, faceliftu se dočkala v lednu 2017 na veletrhu ve Vídni. Mezi nejpopulárnějšími ojetými vozy, které se prohánějí po českých silnicích, je Octavia III jedničkou. Doporučilo by ji devadesát procent našich mechaniků. Přesto se samozřejmě najdou případy, kdy s touto Octavií musíte zajet do autoservisu. Profesionálové u tohoto modelu nejčastěji opravují vadnou elektroinstalaci, EGR ventil a přední silentbloky, někdy také tečou přední tlumiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v Česku a na Slovensku.
Na druhém místě se v průzkumu umístila Škoda Superb III (2015), další pozice patřily volkswagenům. Známku 2,4 si vysloužil Passat B8 (2014) a Golf VII (2012-2019), známku 2,5 obdržel Tiguan I (2007-2016). „Mladší bratr Octavie s označením Superb je držitelem titulu Auto roku 2016 a doporučila by ho naprostá většina našich mechaniků. Jedná se o první vozidlo v historii mladoboleslavské značky, které nabízí adaptivní podvozek DCC. Poměrně často se ale u něj porouchávalo tlačítko start-stop, vůz má rovněž potíže se vstřikovači, rychlejším opotřebením brzd nebo se zavěšením nápravy,“ doplňuje Krejčí a dodává:
„U volkswagenů si řidiči často stěžovali na problémy se zamykáním dveří, což při německé preciznosti může být překvapením. Řadu potíží měly volkswageny i s rozvody, u modelu B8 se rychle opotřebovávaly zejména zadní brzdy, Tiguan trápily stabilizační tyče.“
Jihokorejská automobilka Hyundai propadla
Nejhůř si v anketě vedly vozy značky Hyundai. Mezi pěti nejhoršími vozy obsadily dokonce čtyři příčky, mezi ně se vklínila pouze Škoda Superb II. Úplně nejhůře dopadly modely i30 III (2016) a iX35 (2009-2015). „Pokud vítězné škodovky měly problémy s elektroinstalací, tak oproti automobilům značky Hyundai byly tyto potíže téměř zanedbatelné. Například iX35 se velmi často potýká se zkraty a to zejména u klimatizací, u i30 trpí senzor TPMS. U vozů Hyundai je velmi rozšířeným problémem koroze, špatné odhlučnění a nízká výdrž spojky i brzd,“ popisuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service.
Cílený průzkum Čechům chyběl
Cílem ankety bylo podle Krejčího zprostředkovat českým zákazníkům co nejucelenější přehled o spolehlivosti oblíbených vozidel. „Před koupí auta si většina lidí shání co nejspolehlivější informace o vybraném modelu. Ty ale často chybí. Čeští řidiči se tak většinou musí spoléhat jen na rady známých nebo internetová hodnocení. Jen velmi málo anket ale srovnává auta mezi sebou, navíc většinou nereflektují situaci na českém trhu,“ vysvětluje Krejčí.
Výzkum probíhal v loňském roce a hodnotil 50 nejpopulárnějších automobilů v České republice rozdělených do tří kategorií podle pořizovací ceny. Anketa probíhala formou dotazníků. Hodnocené modely byly vytipovány na základě údajů o registracích a prodejích aut za období 2004–2018 podle Svazu dovozců automobilů.