Parkovací místa při nakupování vyhledává podle průzkumu společnosti GfK každý druhý zákazník. Projevuje se to i na tržbách – české prodejny umožňující parkování mají trojnásobně vyšší průměrnou hodnotu nákupu než ostatní, lidé zde totiž častěji pořizují zboží do zásoby. Nakupování pomocí auta se výrazně rozšířilo během pandemie, k tomuto komfortu přitom spotřebitelé tíhnou i nyní. Problém to může být zejména pro prodejny v centrech měst a provozovny s omezenými příjezdovými komunikacemi.
Jedním z klíčových faktorů, který má vliv na ekonomickou kondici a potenciální ziskovost českých prodejen potravin je i možnost parkování. Podle studie společnosti GfK, která sledovala kritéria ovlivňující výběr prodejny, zmiňovalo dobré možnosti parkování 48 procent respondentů. Potvrzují to i tuzemští obchodníci. „Zákazníci jsou v současnosti výrazně pohodlnější než v dříve, bez parkovacích míst tak dnes prodejna prakticky nemá šanci. Je přitom jedno, jestli se nachází na vesnici nebo ve městě. Co se týče počtu míst, nemusí jich být nutně například třicet, na vesnici stačí do deseti parkovacích míst. Pokud je má prodejna k dispozici a nabízí přitom příjemný servis a široký sortiment za férové ceny, jde s tržbami dlouhodobě nahoru,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.
Z dlouhodobých statistik CBA vyplývá, že v malých prodejnách bez možnosti parkování se výše průměrného nákupu pohybuje pod 100 korun. Pokud však možnost parkování nabízí, hodnota průměrného nákupu se zvedá zhruba na trojnásobek. Zákazníci mohou díky přistavenému autu nakoupit výrazně více položek, možnost parkování kromě toho dává prodejnám možnost zasáhnout do takzvaných týdenních nákupů, které lidé realizují s menší četností a pořizují zboží na dlouhé dny dopředu.
„Výše průměrného nákupu se tímto logicky zvedá. Například menší prodejny v pěších zónách nemají šanci do týdenních nákupů zasáhnout. Lidé sem chodí denně, zároveň nicméně platí, že taková provozovna jen velmi těžce může dosáhnout tržeb, které má obchod s možností parkování. Zákazník zde nakoupí to nejnutnější, ale pro dlouhodobější zásoby míří jinam,“ řekl Roman Mazák.
Výrazně se to podle něj podepisuje zejména na prodejnách v centrech měst, kam je často vjezd automobilů zakázán nebo u prodejny není možné zaparkovat. „Velmi dobře to bylo zřetelné během pandemie, kdy drtivá většina našich prodejen rostla, ať už se nacházely v malých či velkých obcích. Stagnaci jsme sledovali pouze u provozoven v centrech měst, kde nebylo možné z různých důvodů zaparkovat,“ doplnil předseda Družstva CBA. Dělo se tak i přes to, že podle studie společnosti GfK uvádělo jako rozhodující kritérium pro volbu prodejny její výhodné umístění celkem 67 procent respondentů.
Klíčem podle Mazáka byla v období nejvážnější pandemie i změna v chování zákazníků, kteří kvůli obavám z nákazy výrazně častěji preferovali cestu i pro menší nákup autem. Zároveň šlo i v menších prodejnách pozorovat trend výraznějšího předzásobení. „Spotřebitelé našim prodavačkám sami říkali, že tentokrát přijeli na nákup autem, chtějí se na prodejně zdržet nejkratší možnou dobu a při cestě na nákup a z něj přijít do kontaktu s co nejméně lidmi,“ řekl Mazák s tím, že aktuálně CBA tuto skutečnost pozoruje v menší míře, nicméně zvyk vyrážet na nákup autem zůstal. Dlouhodobě pak lze pozorovat i sezónní vlivy. Roli přitom hrají i základní faktory, jako je například tuhá zima, kdy zákazník raději nakupuje za pomoci vytápěného auta.
Sezónní vlivy však mohou z hlediska nakupování pomocí auta znamenat i některá úskalí. Týká se především uzavření příjezdových komunikací k prodejnám. V takových případech pak podle Mazáka nehraje příliš roli, zda má prodejna k dispozici parkovací místa či nikoliv. Týká se to zejména období od jara do podzimu, kdy jsou opravy silnic nejčastější. „Denní úbytek v takových případech evidujeme u některých prodejen až 30 procent oproti normálu. Někde uzavírky trvají i půl roku, například v případě naší prodejny v Hradci Králové bylo letošní léto už třetí po sobě, kdy opravy vozovky probíhaly,“ uzavřel Mazák.