Daňová úleva na naftu byla loni v červnu reakcí vlády na skokové zdražení pohonných hmot v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině. V posledních měsících se však ceny drží na běžné úrovni a pro prodlužovaní slevy proto podle politiků není důvod. Sněmovna o zvýšení spotřební daně na naftu o korunu padesát na litr rozhodla minulý týden. Dřívější konec úlevy příští týden posoudí Senát.
Ceny nafty i benzínu před rokem stoupaly k padesáti korunám za litr a vláda na to reagovala zavedením slevy 1,50 korun na spotřební dani z nafty, aby tak ulehčila situaci především dopravcům, jimž skokově vzrostly náklady na provoz.
„Za velmi krátké období cena vyskočila o téměř patnáct korun za litr. Museli jsme jednat se svými zákazníky o zavedení palivové doložky, respektive navýšení cen dopravy nad rámec dohodnuté smlouvy. Naštěstí každý rozumný zákazník na navýšení cen přistoupil,“ popisuje jednatel společnosti Conti RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě Ondřej Stöhr.
Vláda schválila zrušení úlevy už v květnu, ale kvůli obstrukcím v souvislosti s konsolidačním balíčkem či změnami v zákoně o střetu zájmů dosud prošla sněmovnou teprve minulý týden. Nyní se očekává, že sleva skončí od začátku srpna. Předlohu však bude muset ještě schválit Senát, který by o ní měl jednat 27. července.
Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia už v minulosti varovalo před tím, že zrušení úlevy může ohrozit konkurenceschopnost českých dopravců ve srovnání například s polskými či maďarskými společnostmi. Čeští dopravci podle oborové organizace počítali při stanovování cen za svoje služby s tím, že sleva bude platit až do konce roku. Nafta je při naceňování klíčovou položkou.
„Pro dopravce není nejdůležitější absolutní cena nafty, ale její porovnání s cenou, kterou mají k dispozici dopravci z ostatních států. Rozhodnutím vlády, které o půl roku zkracuje zákonem stanovené podmínky, o šance vyrovnaně soutěžit čeští dopravci přicházejí,“ uvedl mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Podle hlavního analytika společnosti Cyrrus Víta Hradila měla být naopak daňová úleva zrušena už před několika měsíci. „Už tehdy bylo zřejmé, že navzdory embargu na dovoz ropných produktů z Ruska žádný další dramatický skok v cenách nafty nehrozí a není tudíž nutné se bát katastrofických ekonomických dopadů,“ vysvětluje ekonom.
Podle něj na otálení se zrušením slevy nejvíce doplácí běžní daňoví poplatníci. „Snížení spotřební daně je de facto dotací z kapes daňových poplatníků směrem k autodopravcům. Běžný občan totiž nafty sám zdaleka nespotřebuje takové množství, aby na snížené dani vydělal více než kolik tratí ve veřejných rozpočtech,“ podotýká Vít Hradil.
Společnost Conti-RSC se v letošním roce rozhodla řešit možné výkyvy v cenách pohonných hmot zavedením palivové doložky do smlouvy s klienty. „V praxi to vypadá tak, že podle toho, jak se chová cena nafty, se poměrem upravuje cena přepravného. V této chvíli to znamená, že nás chystané zdražení neohrozí,“ uvedl Ondřej Stöhr.
Sdružení ČESMAD Bohemia navrhuje jako dlouhodobější opatření, jak zmírnit dopady zdražení nafty, zavedení tzv. profesionální nafty. Jde o to, že část nákladů uhrazených za pohonné hmoty by stát profesionálním dopravcům vracel.
Podle ekonoma Víta Hradila však bude zdanění nafty i po zrušení slevy ve srovnání s ostatními evropskými státy spíše nižší a obavy z ohrožení konkurenceschopnosti českých dopravců nejsou na místě. „Autodoprava je ovšem standardní byznys jako jakýkoliv jiný a daňový poplatník tak nemá žádnou zodpovědnost za to, aby měli dopravci levnou naftu,“ dodává.