Po zimě pravidelně přezouvá zhruba sedmdesát procent řidičů. Trend celoročních pneumatik má svá úskalí

Mezi dubnem a květnem vymění podle průzkumu společnosti Continental pneumatiky svého automobilu zhruba 70 procent českých řidičů. V Česku je ale už patrný i nový trend celoročních gum, podle průzkumu společnosti Pneumatiky.cz na nich jezdí už osm procent řidičů. Zbylé procento mění pneumatiky v jiném období nebo je nemění vůbec. Dobrá kondice pneumatik je přitom klíčová pro zajištění optimálních jízdních vlastností automobilu. Pravidelnou výměnou a servisem gum tak majitel vozu nejen předchází možné nehodě, ale šetří i svou peněženku.

Zimní gumy mají v létě nižší přilnavost, hrozí aquaplaning

Řidič v České republice má podle zákona povinnost používat zimní pneumatiky mezi 1. listopadem a 31. březnem v případech, kdy je na silnici sníh, led nebo námraza. Neexistuje ovšem žádné nařízení, které by v období mezi dubnem a listopadem nařizovalo letní obutí. Čím dál častěji proto na českých silnicích dochází k nešvaru, jenž je spojen s takzvaným dojížděním zimních pneumatik. „Jízda na zimních pneumatikách je v letních měsících hazardem jednak s vlastním zdravím, jednak s bezpečností všech účastníků silničního provozu,“ varuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně vybavených a energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.

Zvyšující se teplota vzduchu, a tím pádem i vozovky, dramaticky mění jízdní vlastnosti u vozů, na kterých zůstaly zimní pneumatiky. „Na mokré vozovce se může při rychlosti sto kilometrů v hodině brzdná dráha auta prodloužit až o třicet metrů. Vozidlo je rovněž náchylnější k aquaplaningu, hůře se ovládá a podstatně se snižuje jeho přilnavost v zatáčkách. Markantně roste i míra opotřebení. V neposlední řadě se kvůli vyššímu valivému odporu zvedá spotřeba paliva,“ upozorňuje Zukal.

Celoroční pneumatiky jako vhodná varianta?

Samotné přezouvání ale není úplně levná záležitost, obzvlášť v posledních měsících, kdy raketově roste inflace. I z tohoto důvodu přechází čím dál více majitelů vozů na takzvané celoroční pneumatiky. Podle Vojtěcha Schwangmaiera, ředitele e-shopu Pneumatiky.cz, jezdí na celoročních gumách už osm procent řidičů, každý pátý řidič navíc plánuje tento přechod v nejbližších letech.

Marek Zukal je však k tomuto trendu skeptický. „Varianta celoročních pneumatik má celou řadu úskalí. Jak název napovídá, jde o kompromis. V létě taková pneumatika nikdy nebude tak dobrá jako letní, stejně tak její vlastnosti v zimě nikdy nebudou na úrovni klasické zimní gumy. Tyto pneumatiky se dají poměrně solidně využívat ve městech, na udržovaných cestách a za dobrých klimatických podmínek. Problém nastává, když vycestujete do hor, vjedete do bouřky nebo například na namrzlou silnici. Brzdná dráha je delší, z čehož plyne, že bezpečnost je na tomto typu pneumatik logicky nižší. Zároveň proto, že tyto gumy pravidelně neměníte, je jejich životnost výrazně nižší,“ vysvětluje Zukal, který v celoročních pneumatikách budoucnost nevidí.

I přes rostoucí trend celoročních pneumatik je na začátku dubna zájem o výměnu gum stále velký. Přezutí je tak často odkládáno na později, řada řidičů se o něj snaží s předstihem již během března. Pokud se řidiči nepohybují v horském prostředí, druhá varianta se kvůli vyšším teplotám přímo nabízí. Odborníci totiž doporučují měnit pneumatiky ve chvíli, kdy se teplota během celého dne pravidelně drží nad sedmi stupni Celsia, což březnové dny zpravidla splňují.

Výměna zabere necelou hodinu

Samotné přezutí je poměrně složitý a technicky náročný úkon. Majitel vozu by tak měl raději svěřit tento proces odbornému servisu, a to i proto, že ve standardním autoservisu dochází při výměně pneumatik i k vyvažování kol a geometrii náprav. Tyto úkony se provádějí pro zajištění ideální ovladatelnosti vozu a zabránění již zmiňovanému nadměrnému či nerovnoměrnému opotřebovávání gum, ale i s ohledem na to, aby nedocházelo ke zvýšené spotřebě paliva. „Kvalifikovaný servis zvládne výměnu pneumatik do pětačtyřiceti minut,“ uzavírá Zukal.

O společnosti Quick Stop Car

Quick Stop Car je franšízová síť autoservisů, která plánuje v letošním roce zprovoznit desítky servisních jednotek na území České republiky, které budou instalovány v blízkosti čerpacích stanic. Do roku 2024 by jich zde mělo vyrůst dokonce 400. V příštích dvou letech bude Quick Stop Car expandovat také na Slovensko, do Polska a Maďarska. Zákazníkům nabídnou kompletní moderní servis pro běžné automobily i dodávky. Cílem Quick Stop Caru je nabídnout motoristům alternativu cenově položenou mezi autorizovanými a garážovými servisy.

Více informací o projektu najdete na webových stránkách www.quickstopcar.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *