Nákup nového mobilního telefonu je výdaj, který si v dnešní době musí většina lidí dvakrát rozmyslet. Vzhledem k růstu cen a větší rozvážnosti při utrácení už našlo vloni pod stromečkem novou elektroniku včetně mobilů pouhých 16 procent lidí. I pokud se telefon pomalu nabíjí, sám od sebe vypíná a jeho baterie nic nevydrží, nemusí to být nutně důvod ke koupi nového. Kdy tedy napsat Ježíškovi o nový model a kdy postačí obnovit stávající zařízení?
Podle průzkumu Nevis Security mění svůj chytrý telefon za nový 62 procent respondentů každé tři až čtyři roky. Mezi nejčastější důvody patří nízká výkonnost baterie, poškození obrazovky, celková nefunkčnost telefonu, zastaralost hardwaru i softwaru nebo vzhledu a zpomalené fungování. Dvacet procent odpovídajících pak naopak mobil kupuje každý rok. Pořizovat stále nová zařízení je ale zatěžující jak pro peněženku, tak pro planetu. Mnohdy stačí výměna jediné součástky a telefon dobře poslouží ještě roky. Jak poznat, zda už je opravdu čas přát si pod stromeček nové zařízení? A co dělat, když se chcete nákupu vyhnout?
Místo zastaralého a rozbitého telefonu raději nový
Investici do nového mobilu byste měli jednoznačně zvážit v případě, že je váš stávající mechanicky poškozený. Pokud máte například prasklý displej a citelně to zhoršuje možnosti používání zařízení, je na místě uvažovat o novém. Některé opravy jsou totiž ve srovnání s cenami telefonů tak nákladné, že se vám zkrátka nevyplatí.
K nákupu se budete muset pravděpodobně uchýlit i tehdy, kdy máte model, který už nepodporuje některé pro vás důležité či nezbytné funkce nebo aplikace. Technologický vývoj jde v této oblasti kupředu mílovými kroky, a tak po čase zastará každé zařízení. Nejen, že pak na něm nemusejí některé potřebné funkce vůbec být, ale pokud už nedochází k pravidelným aktualizacím, může být také méně bezpečný. A to byste neměli riskovat v případě, že používáte telefon například k platbám.
Nevýkonnou baterii postačí vyměnit
Podle výzkumu digitální asociace Bitkom je výkonnost baterie nejčastějším důvodem, proč lidé přistupují k nákupu nového telefonu. Jako důvod to uvedlo celých 75 procent respondentů. „Výdrž baterie je skutečně největším úskalím u většiny elektronických zařízení, včetně mobilů. Snižuje se po zhruba 500 nabíjecích cyklech. Vzhledem k tomu, že chytré telefony dobíjíme každý den, odpovídá tato hranice necelým dvěma rokům. Aktuální kondici baterie lze zjistit i v nastavení telefonu, kdy ukazuje maximální kapacitu baterie vzhledem k výchozímu stavu,“ potvrzuje Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí široký sortiment baterií do mobilních telefonů nejrůznějších značek.
Dobrá zpráva pro majitele ale je, že v tomto případě lze problém v drtivé většině případů vyřešit pouhou výměnou baterie. Cena za novou se pak pohybuje obvykle v řádu několika stovek korun. Než však přistoupíte k nákupu, ověřte si, že je na vině skutečně stará baterie a nikoliv například aplikace běžící na pozadí operačního systému. „Lze to poznat celkem snadno. Jako hlavní indikátor slouží výrazné zkrácení doby provozu mobilního zařízení a postupné ubývání kapacity baterie. Často se pak například stává, že se telefon vypne při nárazovém výdeji energie, jako je telefonní hovor,“ popisuje Tlapák.
Výměnu svěřte specialistům
Při nákupu je podle Radima Tlapáka vždy nutné ohlídat kompatibilitu telefonu a baterie. Stačí zjistit přesný model telefonu a podle tohoto parametru je snadné náhradní baterii dohledat. Samotnou výměnu pak doporučuje ponechat na odborném servisu. „V dnešní době už jsou baterie velmi často zabudované přímo do zařízení a není možné je jednoduše vyjmout a nahradit. Ačkoliv je na internetu množství návodů, jak na to, vždy je lepší nechat to na odbornících,“ říká Radim Tlapák.
Ať už pod stromečkem najdete nové zařízení, nebo dopřejete stávajícímu telefonu pouze výměnu baterie, je dobré nepodcenit správnou péči. Telefon nabíjejte ideálně v momentě, kdy vám zbývá okolo 20 procent kapacity a nabíjejte například jen do 80 procent. Díky dostupným aplikacím pak můžete sledovat nabíjecí cykly.