Řidiči nákladních aut v Česku každodenně zápolí s hledáním parkovacích míst na hlavních tazích. Podle odhadů chybí kolem českých dálnic až dva tisíce míst, kde mohou strávit povinnou přestávku. Výstavba nových parkovišť přitom postupuje pomalu. Česko však není jediné, jejich nedostatek trápí celou Evropu.
Řidiči nákladních aut mají povinnost po 4 a půl hodině jízdy na 45 minut svůj kamion odstavit na povinnou přestávku. Tato povinnost byla do zákona ukotvena kvůli zvýšení bezpečnosti na silnicích. Po čtvrté hodině odpolední řidiči zpravidla těžko hledají místo, kde by mohli kamion odstavit a odpočinout si. Odstavných míst pro kamiony neboli odpočívek je totiž v Česku dlouhodobý nedostatek. Jak uvádí webové stránky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aktuálně jich je v celé zemi 3 275.
Odpočívky přibývají, ale pomalu
To ale pro Českou republiku jakožto významnou tranzitní zemi, jíž projede kolem 50 tisíc kamionů denně, zdaleka nestačí. Podle odhadů sdružení dopravců Česmad Bohemia chybí kolem dálnic 1 500 až 2 000 odpočívek. Aktuálně se jich dle údajů ŘSD staví šest s kapacitou 216 míst pro kamiony.1 „V následujících letech plánujeme počet míst i dále navyšovat. V různých fázích přípravy jsou aktuálně zhruba dva tisíce nových míst pro nákladní automobily,“ přibližuje mluvčí ŘSD Jan Studecký.
„V posledních letech začalo ŘSD problém řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky v podobě přibývajících míst,“ uznává Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia. Jenže nedostatek parkovacích míst je tak výrazný, že aktuálním tempem výstavby se podaří dohnat jejich nedostatek až za deset a více let. „Bohužel i nákladně vybudovaných sto míst za rok vyřeší problém až za dvacet let,“ upozorňuje mluvčí Česmad Felix. Podle něj je výstavba dalších nových odstavných míst příliš komplikovaná a zdlouhavá jednak kvůli legislativním podmínkám, jednak protestům obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.
Stres navíc a riziko přísných trestů
Problémy s hledáním místa k odpočinku tedy jen tak nezmizí. Nedostatek míst k parkování má přitom dalekosáhlé důsledky, a to jak pro samotné řidiče kamionů, tak pro ostatní účastníky provozu. Hledání místa na povinnou přestávku za současné situace pro řidiče nákladních aut často představuje stres navíc. Unavení řidiči pátrající po volném místě se méně koncentrují na okolní provoz. Často jsou nakonec nuceni parkovat nelegálně na místech, kde se dá. „Naši řidiči pochopitelně povinné přestávky dodržují. Jenže najít volné odstavné místo pro ně často znamená velké úsilí a stres. Někdy kvůli tomu musejí sjet z naplánované trasy, což ale dopravcům zvyšuje náklady a zasahuje do časového plánu,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě.
Za nedodržení bezpečnostních přestávek hrozí přísné tresty od udělení pětitisícové pokuty na místě a odebrání čtyř trestných bodů po sankce až 10 tisíc korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců v případě správního řízení. Za nevhodné parkování hrozí řidiči na místě až dvoutisícová pokuta nebo 2 500 korun ve správním řízení. Přestože si policie problém s nedostatkem parkovacích míst uvědomuje, nehodlá před špatně zaparkovanými nákladními auty přivírat oči. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velkým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto v případě řešení takovýchto protiprávních jednání nelze ze strany policistů očekávat nějakou toleranci,“říká policejní mluvčí Hana Rubášová.
Problém celé Unie: v Německu na noc nenajde odpočívku pětina řidičů
S nedostatkem odstavných míst pro nákladní auta se nepotýká jen Česká republika, odpočívky scházejí v celé Evropě. Podle studie, kterou si nechala zpracovat Evropská komise, se na území Evropské unie nachází přibližně 300 tisíc parkovacích míst pro kamiony, z nichž pouze zlomek – zhruba tři procenta – lze zařadit mezi takzvaná bezpečná parkovací místa splňující potřebné normy. Celkem chybí v Unii kolem páteřních silničních sítí asi sto tisíc parkovacích míst.
Německo, země s nejhustší sítí dálnic, je na tom ohledně odpočívadel ještě hůř než Česko. Ze studie Spolkového institutu pro výzkum dálnic (BASt) vyplývá, že najít odstavné místo se každou noc podaří 70 tisícům nákladních aut, zatímco více než 20 tisíc řidičů legální parkovací místo nesežene. Německý autoklub ADAC spočítal, že kvůli nedostatku míst parkují kamiony vysoce rizikovým způsobem u každého druhého parkoviště. Stejný problém evidují i v Itálii, Rakousku, Dánsku a Švýcarsku.5
„Další urychlené rozšiřování parkovacích míst pro nákladní vozidla je naprosto nezbytné. Jejich řidiči jsou příliš často nuceni zaparkovat svá vozidla na zpevněných krajnicích nebo na výjezdech ze servisních oblastí či z parkovišť,“ potvrzuje dopravní expert ADAC Jürgen Berlitz.6 Představuje to podle něj obrovskou hrozbu pro bezpečnost silničního provozu. Na budování nových zabezpečených parkovišť pro kamiony vyčlenila Evropská komise 250 milionů eur. Nové odpočívky už mají splňovat evropské normy tak, aby poskytly minimální komfort řidičům včetně hygienických potřeb, stravování, dostupného internetu a podobně.
„Situace je nadále kritická a v celé Evropě zůstává značný nedostatek parkovacích míst,“ zdůrazňuje přesto Raluca Marian z Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU).7 Podle IRU se musí na rozšiřování zabezpečených parkovišť soustředit i členské státy, jelikož cíle vytyčené Evropskou komisí nejsou dostatečně ambiciózní.