Polská stavební skupina Budimex je členem vítězného konsorcia, které uspělo v soutěži na výstavbu úseku vysokorychlostní železniční tratě v Lotyšsku. Investice, jež bude po svém dokončení součástí ambiciózního projektu Rail Baltica, dosahuje hodnoty 3,7 miliardy eur. Práce potrvají přes osm let.
Vítězem jedné z největších železničních zakázek v historii Lotyšska se stalo sdružení společností ERB Rail, jehož součástí je i největší polská stavební skupina Budimex. Kromě ní jsou členy konsorcia rovněž Eiffage Génie Civil SAS (Francie) a Rizzani de Eccher S.p.A (Itálie). „Na této zakázce jsme společně s našimi partnery pracovali déle než dva roky. Je nám ctí, že můžeme být součástí jednoho z aktuálně nejvýznamnějších železničních projektů v Evropské unii,“ popisuje Artur Popko, prezident představenstva společnosti Budimex SA.
Kontrakt, jehož hodnota činí přibližně 3,7 miliardy eur – v přepočtu přes 90 miliard korun, zahrnuje výstavbu 230 kilometrů vysokorychlostních tratí, 117 inženýrských staveb a 11 přechodů pro zvířata. Celkem 85 procent nákladů na zhotovení projektu bude financováno z evropského fondu Connecting Europe Facility. Stavět by se mělo déle než osm let.
Investice je součástí mezinárodního projektu Rail Baltica, který by měl vysokorychlostní železniční sítí propojit Litvu, Lotyšsko a Estonsko. Spadá rovněž do plánované Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Celková délka železničních koridorů by měla po svém dokončení v Pobaltí dosáhnout 870 kilometrů. První úseky by se mohly otevřít v roce 2028. Projektovaná rychlost úseků spojujících Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pro osobní vlaky a 120 km/h pro nákladní vlaky.
Zkušenosti s budováním vysokorychlostních železničních tratí by Budimex v budoucnu rád zúročil i v České republice. První tuzemské koridory se však nezačnou stavět dříve, než v roce 2027. Aktuálně je v nejpokročilejší fázi trať mezi Brnem a Břeclaví, kde právě probíhá proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí.