Za hospitalizaci, vážné úrazy, invaliditu či úmrtí loni pojišťovny vyplatily téměř 10 miliard korun při celkovém počtu bezmála 420 tisíc událostí. Denně tak likvidátoři vyřeší více než tisícovku případů, jak ukazují statistiky České asociace pojišťoven. Aby dokázaly peníze v tíživé životní situaci pomoci co nejrychleji, je potřeba správně postupovat při hlášení pojistné události. I zdánlivé drobnosti či nepřesnosti na straně klienta totiž mohou oddálit, v horším případě dokonce znemožnit výplatu plnění.
Denně řeší pojišťovny v České republice tisíce pojistných událostí. Aby nedocházelo ke zbytečným průtahům v šetření, je potřeba se řídit třemi zásadami, které pomohou s rychlým a bezproblémovým vyřízením pojistného plnění.
Předávka kompletní dokumentace
První a nejdůležitější zásadou je pohlídat si dodání všech nezbytných dokumentů. „V případě, že vznikne škodní událost, je ideální připravit pojistnou smlouvu, fotodokumentaci nebo lékařské zprávy. Je taky důležité si přesně zaznamenat všechny relevantní informace o dané události, včetně data, místa a okolností, které k ní vedly,“ uvádí Denisa Kahánková z pojišťovny YOUPLUS, která se specializuje na životní pojištění.
Klienti totiž často nevěnují dostatečnou pozornost detailům, které mohou být pro šetření škodní události klíčové. Mnoho z nich uvádí nepřesné nebo nedostatečné údaje, což může celý proces šetření jejich události zkomplikovat, a tím oddálit vyplacení pojistného plnění. Opomenutí důležitých detailů, jako jsou svědci, přesná časová osa události nebo konkrétní okolnosti události, může navíc negativně ovlivnit rozhodnutí pojišťovny. „Před odesláním hlášení je nezbytné zkontrolovat všechny přiložené informace. Pokud si klienti nejsou s čímkoliv jistí, mohou se obrátit na svého finančního poradce, či zákaznickou linku pojištovny, kteří s přesným vyplněním dokumentů mohou pomoci,“ radí Denisa Kahánková, vedoucí úseku správy pojištění osob v životní pojišťovně YOUPLUS.
Pojišťovna po nahlášení škodní události zašle potvrzení o přijetí včetně rekapitulace vyplněných údajů. Následně je důležitá aktivní komunikace, a to z obou stran. „Pokud pojišťovna potřebuje doplňující dokumenty nebo informace, je důležité mít na paměti, že každé zdržení může oddálit proces šetření a výplaty pojistné události. Je dobré sledovat, zda pojišťovna neposlala výzvu k doplnění informací, aby se předešlo zbytečným průtahům,“ doplňuje Kahánková s tím, že preciznost v hlášení celý proces zrychlí.
„Čas jsou peníze“
Každá pojistná smlouva obsahuje konkrétní termíny pro nahlášení škodní události, které je potřeba pečlivě sledovat. Pokud lidé tyto lhůty nedodrží, může dojít ke krácení nebo neposkytnutí pojistného plnění. Proto je důležité se s termíny seznámit už při sjednávání pojistné smlouvy.
Někteří klienti se navíc zdráhají s pojišťovnou komunikovat kvůli obavám, že jejich dotazy budou vnímány jako zbytečné či nepodstatné. To může vést k tomu, že událost nahlásí pozdě nebo nesprávně. Často se podle expertů stává, že lidé neví, jak proces hlášení přesně funguje a co všechno je potřeba doložit. Mnozí klienti navíc netuší, na koho se obrátit, pokud potřebují poradit. „V takovém případě je na místě oslovit svého finančního poradce, či zavolat na zákaznickou linku pojišťovny, kde jsou vyškolení odborníci, jejichž úkolem je pomoci, aby byl celý proces hladký. Určitě je na místě doptat se na cokoliv, co není na první pohled jasné – ať už jde o potřebné dokumenty, lhůty nebo samotný postup hlášení,“doporučuje Denisa Kahánková.
Jít digitalizaci naproti
Rychlému nahlášení pojistné události pomáhají elektronické formuláře. Šetří nejen čas, ale především snižují riziko ztráty dokumentů. „Moderní pojišťovny v dnešní době nabízí možnost nahlásit škodní událost online. Bezpapírové řešení umožní klientům vše vyřešit snadno z domova a bez zbytečného běhání či papírování. Online formulář klienta celým procesem nahlášení jednoduše provede, stačí pouze odpovídat na položené otázky,“ vysvětluje Kahánková z pojišťovny YOUPLUS.
Kromě samotného hlášení pojistné události moderní technologie urychlují a usnadňují i založení pojistky jako takové. „Pokročilé algoritmy využíváme také k hodnocení rizik a rozhodování o schválení pojistných smluv – dochází tak k efektivnějšímu a rychlejšímu rozhodování o tom, zda a za jakých podmínek bude pojistka schválena. Každý případ je samozřejmě posuzovaný individuálně, přestože část práce vykonává počítač. Digitalizace tedy prostupuje celým procesem od sjednání smlouvy, až po hlášení škodní události a na samotném konci procesu nám výrazně pomáhá ke zkrácení lhůty od nahlášení škodní události po vyplácení plnění,“ doplňuje Kahánková.
Ačkoli se tedy na první pohled může hlášení pojistné události zdát jako složité, nemusí tomu tak být. Zásadní je pohlídat si všechny potřebné dokumenty a termíny – v ideálním případě také využít výhod, které s sebou přinášejí moderní technologie. V případě potřeby by se pak klienti neměli bát obrátit na odborníky, většinou tím totiž eliminují případné komplikace v souvislosti s šetřením a výplatou plnění.