Vysoká vlhkost v garáži může být rizikem nejen pro auto, ale i konstrukci domu

Se zvýšenou vlhkostí se lidé během zimy potýkají nejen v obývaných částech domu, ale například i v garážích. Ty mohou být v tomto období vystaveny většímu množství zanesené vody ve formě sněhu či ledu. Pokud jde o garáž, která je přímou součástí domu, voda může při nesprávném provedení podlahy a spádování zatékat do spodní konstrukce stavby. Čím motoristé vlhkost v garáži zbytečně zvyšují a jak objekt před nadměrným vlhkem účinně ochránit?

Zima a předjaří jsou typickými obdobími, kdy se majitelé nemovitostí mohou potýkat se zvýšenou vlhkostí v místnostech způsobenou vlivem venkovních podmínek. Kondenzace v interiéru a vlhké prostředí škodí jak lidem, tak samotným stavbám. Stavební materiál totiž vlivem zvýšené vlhkosti degraduje.

„Zvláště u konstrukcí dřevostaveb může být dlouhodobým vlivem příliš vysoké vlhkosti výrazně zkrácena životnost objektu. Ve vlhkém dřevě vznikají dřevokazné procesy včetně plísní a hub. Poté dochází k degradaci stavebních materiálů a jejich vlastností, což má za následek nejen zhoršení tepelně izolačních vlastností, ale i ztrátu únosnosti konstrukce, spojů a zhoršení statiky celého objektu,“ popisuje Jan Včelák z Univerzitního centra energeticky efektivních budov Českého vysokého učení technického (ČVUT UCEEB).

Mokré auto do garáže nepatří

V rodinných domech jsou obyvatelé na boj s vlhkostí často připraveni a vybaveni. Stává se však, že zapomínají na jinou část svého nemovitého majetku – garáž. I příbytek pro rodinný automobil je během zimy vlhkostí značně ohrožen. Chladné kovové tělo auta a jeho skla jsou povrchy náchylnými ke zvýšené kondenzaci při zaparkování do vyhřívané garáže. Ještě větším rizikem je zanesená vlhkost. „Riziko nadměrně vlhkého prostředí garáže zvyšuje běžná chyba motoristů, kdy své auto zaparkují ještě mokré od sněhu nebo deště a s koly obalenými nečistotami a posypovou solí,“ popisuje Miroslav Veselý, CEO společnosti SENZOMATIC, která se specializuje na monitoring vlhkosti a úniků vody zejména v dřevostavbách a na plochých střechách.

Senzory ochrání i neobytné součásti domu

Nadměrná vlhkost v garáži je riziková také v dalším ohledu. Jestliže je garáž součástí rodinného domu, může se z ní vlhkost přenést do zbytku konstrukce obytné stavby. Rizikovou částí je v tomto případě zejména podlaha, při jejímž nesprávném provedení a spádování může voda zatékat do spodní konstrukce stavby. Především u dřevostaveb může vlhkost v konstrukci majiteli nemovitosti později přinést velké problémy.

„Proto se vyplatí hlídat vlhkost i v konstrukci garáže a dalších neobytných částech stavby, jako jsou kotelna, sklep nebo dílna. Pomoci v tom mohou moderní technologie. Například náš systém senzorů komplexně monitoruje úroveň vlhkosti v různých částech objektu a pomáhá tak předejít značným škodám,“ doporučuje Miroslav Veselý.

Bez izolace se neobejdete, důležité je i dostatečné odvětrávání

Pokud chce majitel nemovitosti předcházet vlhkosti a rovněž držet pod kontrolou účty za energie, je důležité izolovat celou stavbu včetně garážových vrat. Ta by měla být ideálně odolná vůči povětrnostním vlivům. „V chladnějších obdobích roku bývá garáž v převážné většině případů zavřená a využívá se pouze pro vjezd a výjezd vozidel. Klíčová jsou v tomto směru především kvalitní garážová vrata s přerušenými tepelnými mosty, která prostor dostatečně tepelně izolují,“ uvádí Petr Přichystal ze společnosti Lomax.

Vhodným opatřením je také odtokový žlab, který z garáže odvede vodu, která odkapává z mokrého automobilu na zem. Velmi důležitá je v neposlední řadě adekvátní ventilace zajištěná větším oknem, případně dostatkem větracích otvorů. Dále je žádoucí garáž v zimních měsících temperovat alespoň na 10 stupňů Celsia.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *