Stále více Čechů se bojí krize – a to mění jejich nákupy potravin a drogerie. V aktuální studii SHOPPING MONITOR, kterou vydává společnost INCOMA GfK již od r.1997, to říká již téměř 80 % domácností! Před rokem přitom tento vliv přiznalo „jen“ 60 % domácností, v roce 2009 dokonce jen 30 % domácností.
Na začátku „krize“ uváděli její dopad na nákup potravin převážně lidé s nižším vzděláním a příjmy, a také starší lidé a důchodci. Dnes už ji musí brát v úvahu téměř všechny zákaznické skupiny, včetně vysokoškoláků a domácností z vyšších příjmových skupin. V praxi to znamená například to, že zákazníci stále více vyhledávají slevy a akční ceny, jak v letácích roznášených do jejich domovů, tak přímo na prodejně. Výhodné akce a slevy se staly v absolutním pořadí třetím nejdůležitějším důvodem pro výběr prodejny – a předstihly tak i význam dlouhodobé cenové úrovně prodejny.
Rekordních 36 % nakupujících využívá leták pro plánování nákupu. K takto vysoké úrovni přímého vlivu letáků na nákup se Češi dostali naposledy v roce 2006, kdy očekávali silně medializované dopady zvýšení sazby DPH na ceny potravin.
Stále však neroste podíl zákazníků, kteří pravidelně nakupují výrobky prodávané pod privátní značkou řetězce. Čeští spotřebitelé dávají jasně přednost nákupu značkových potravin, ovšem za levnou, akční cenu. A o té se dozvědí buď prostřednictvím již zmiňovaných letáků, nebo stále častěji přímo na prodejně, např. z označení na regálech.
Celkově české domácnosti stále nejraději nakupují potraviny ve velkých hypermarketech, výrazný nárůst ovšem v loňském roce zaznamenaly i o něco menší supermarkety. Lidé do nich mají blíže a mohou tak pružněji reagovat na speciální cenové nabídky nebo nakupovat jen to zboží, které právě potřebují.