Od pádu komunismu v České republice se u Čechů výrazným způsobem změnily preference i chování při výběru vhodného obutí. Zatímco před 25 lety byla stěžejním parametrem cena zboží, dnes lidé upřednostňují kvalitu a design. V souvislosti s tím obuv také vybírají pečlivěji a věnují procesu více času. Proč tomu tak je či jak se liší uvažování žen a mužů při nakupování, to vše objasní v komentáři specialista v oblasti zdravého obutí Tomáš Jurák.
„Dnešní doba je od situace po konci režimu v Česku značně odlišná. Ať už co do šíře dostupného sortimentu, tak samozřejmě i s ohledem na mentalitu Čechů a jejich přístup k nakupování. Ještě řadu let po roce 1989 byla nejzásadnějším ukazatelem cena boty, čehož do jisté míry využili prodejci nekvalitních, avšak velmi levných padělků z Asie.
V raných 90. letech se Češi ještě příliš nezajímali o možná zdravotní rizika, která mohou spolu s nošením špatně tvarované a materiálem zcela nevhodné obuvi vyvstat. S příchodem nového milénia se však jejich uvažování začalo výrazně měnit a dnes je situace prakticky opačná. Právě kvůli enormnímu množství nekvalitních padělků, které mohou způsobovat i vážné problémy s pohybovým aparátem či kožními alergiemi a vyrážkami, začali lidé preferovat kvalitu nad cenou. Dnes jsou tak ochotni utratit například za tenisky i pětinásobně vyšší částku, než tomu bylo na přelomu tisíciletí. Kvůli pečlivému zkoumání kvality boty a jejího designu obuv také pozorněji a déle vybírají. Stále více Čechů vyhledává navíc certifikované obutí, u kterého mají jistotu, že splňuje náročné hygienické a technické parametry.
Po roce 1989 se začaly profilovat rovněž preference žen a mužů. Muži, kteří u nás tvoří přibližně 32 % nakupujících, upřednostňují jednodušší design, vysokou funkčnost a jsou ochotni utratit za boty vyšší finanční obnos. Jejich výběr i nákup je velmi rychlý a maximálně cílený. Ženy, které zastupují asi 68 % objednávek, naproti tomu zajímá vedle designu také doplňující příslušenství, jakým mohou být třeba různobarevné tkaničky či kotníkové ponožky. Jelikož ženy obvykle nakupují kromě své obuvi také boty pro dítě a muže, zajímají se více o cenu zboží, než muži. Nákupem pak tráví výrazně delší čas, a to až průměrně 40 minut. Ženy rovněž pořizují obuvnické zboží častěji v e-shopech, protože jim online obchody umožňují provádět nákupy z pohodlí domova.“
Autor komentáře: Tomáš Jurák, jednatel společnosti Coqui