Zaměstnanecké výhody prošly historicky velkou proměnou. Podle personalistů se změny nejvíce dotýkají oblasti stravování, vzdělávání a volnočasových benefitů. Zatímco dříve se zaměstnanci stravovali téměř výhradně v kantýnách s unifikovanou stravou, dnes je pro zaměstnavatele prioritní vysoce kvalitní a pravidelná strava. Výraznými změnami prošlo také firemní vzdělávání. Dobu, kdy firmy poskytovaly zejména školení pro technicky zaměřené odborníky, vystřídal trend jazykových kurzů a e-learningu.
Vznik zaměstnaneckých výhod je historicky spojován s počátky rozvoje námezdní práce. Přestože bylo již v dobách Rakouska- Uherska například zaměstnancům státních drah poskytováno uhlí, k největšímu rozvoji systému zaměstnaneckých benefitů došlo počátkem minulého století. Tomáš Baťa zahrnul do své podnikatelské strategie jako první i péči o své zaměstnance. Kromě zavedení závodního stravování nechal vystavět rodinné domky, a svým zaměstnancům nabízel i možnost kulturního a sportovního vyžití. „Právě oblasti stravování zaměstnanců, vzdělávání a volnočasové benefity se za poslední roky proměnily nejvýrazněji,“ popsala personalistka Gabriela Kodenková ze společnosti Talentica.
Ve stravování je dnes prioritou zdraví, zaměstnavatelé přispívají na plnou cenu oběda
Myšlenka státní podpory na stravování zaměstnanců firem vznikla po 2. světové válce ve Velké Británii. Tehdy bylo prioritní zajistit alespoň základní stravování během pracovního dne. Zatímco dříve se zaměstnanci stravovali téměř výhradně v klasických kantýnách, dnes je situace jiná. Úroveň prostředí i kvality jídla se velmi zlepšily. Přestože se velké jídelny i nadále udržují tam, kde je velký počet zaměstnanců, například v business parcích, svým prostředím se některé z nich vyrovnají restauracím.
Dnešním zaměstnavatelům jde především o kvalitu jídla a pravidelnost stravování. Prioritou se pro firmy stává zdravý životní styl zaměstnanců. Firmy stále více chápou důležitost plnohodnotného a vyváženého stravování během pracovního dne, aktuálním trendem jsou v souladu s globálním vývojem hlavně zdravější pokrmy. Běžně dostupné jsou různé druhy salátů či vegetariánská jídla. Některé firmy dokonce poskytují svým pracovníkům takzvané zeleninové či ovocné dny. Dalším aktuálním tématem pro řadu firem je i pokrytí plné ceny oběda nominální hodnotou jedné stravenky, aby si zaměstnanci nemuseli na oběd doplácet. „Za posledních šest let vzrostl podíl našich klientů, kteří dávají svým zaměstnancům stravenky s vyšší nominální hodnotou (81 korun a více) z 15 % na téměř 30 %,“ potvrdil trend Pavel Kusý, marketingový ředitel společnosti Edenred.
Moderní jsou jazykové kurzy a vzdělávání prostřednictvím e-learningu
Další oblastí, která prošla za poslední léta masivním vývojem, je firemní vzdělávání. Zatímco dříve firmy poskytovaly hlavně různá školení pro technicky zaměřené odborníky, aktuálnímu trendu vládnou zejména jazykové kurzy. Souvisí to s čím dál větším otevíráním trhu. Na českém trhu navíc působí čím dál více zahraničních firem, mnoho českých společností je také exportně zaměřených. „Ovládat aspoň jeden cizí jazyk je dnes pro téměř všechny pracovníky naprostou nutností. Nejedná se přitom jen o manažery či vedení firem, aspoň základní znalosti musí mít často i lidé ve specializovanějších dělnických profesích,“ popisuje situaci personální ředitelka společnosti ZKL Lada Heydová. Kromě výuky jazyků firmy ale poskytují i další druhy vzdělávání. „Klasické vzdělávací kurzy, jak je známe z minulosti, jsou přežity. Nejefektivnější profesní vzdělávání je nyní vedeno z velké většiny prostřednictvím e-learningu, firemních interních sociálních sítí a vzájemným učením se mezi zaměstnanci samými,“ dodala Heydová.
Volný čas: podnikovou rekreaci obohatila kultura, vybrat si může každý
Poslední oblastí, na které je vývoj podle odborníků nejpatrnější, jsou volnočasové benefity. Dříve populární příspěvky na rekreaci v závodních střediscích či chatách nebo volné vstupenky do bazénů a posiloven dnes doplňují hlavně rozmanité poukázky na sportovní nebo volnočasové aktivity. A to nejen přímo pro pracovníky, ale také jejich rodiny. Kromě nich se rozvíjí i poskytování dalších benefitů. „Velmi rozšířené jsou dnes třeba i poukazy do lékáren či očních optik. Mnoho firem dnes také nabízí vstupenky do kin, divadel nebo třeba na koncerty či festivaly. Proti minulosti je škála skutečně bohatá a nastavená tak, aby si každý mohl něco vybrat,“ upřesnila Gabriela Kodenková.