Nejčastější položku v nákupech lidí žijících na venkově dlouhodobě tvoří čerstvé výrobky denní spotřeby. Čerstvé potraviny nejčastěji nakupují i zákazníci maloobchodů. V porovnání s předchozími lety se však lidé intenzivněji zajímají o to, co kupují. Kvůli tomu se také změnila nabídka v prodejnách, které těmto potřebám přizpůsobují sortiment.
Čerstvost a kvalita jsou rozhodujícími parametry při nákupech lidí na venkově a v maloobchodech. Dnešní zákazník se mnohem více než dříve zajímá o to, aby uzeniny byly skutečně vyrobené z masa, sirup z ovoce, káva z kávových zrn, sýr byl z mléka a mléko pocházelo od krav. Této změně chování se přizpůsobuje také nabídka obchodů. „Dnes v prodejnách najdeme kvalitní uzeniny vyrobené z masa, denně čerstvé pečivo, širokou nabídku ovoce a zeleniny, regály se zdravou výživou a podobně. Vše pokud možno od místních českých dodavatelů, nikoliv dovezené přes polovinu zeměkoule,” uvedl Roman Mazák ze sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek Družstva CBA CZ. Podle něj sice poptávka po levných produktech nižší kvality stále existuje a někteří velkoprodejci ji podporují, není to však dlouhodobě udržitelná cesta.
Privátní výrobky zohledňují cenu, důležitá je však i kvalita
Také segment privátních výrobků, které pocházejí přímo z produkce daného prodejce, prošel v tomto směru proměnou. Tyto produkty se sice dnes stále orientují na cenu, ale v porovnání s předchozími lety kladou velký důraz i na kvalitu. „Hypermarkety kdysi nastartovaly éru privátních výrobků, které jsou levné, ale ke kvalitě stejného značkového výrobku se nepřiblížily. Pro nás dnes není při výběru výrobku na prvním místě cena, ale kvalita. Raději půjdeme cestou mírně vyšší ceny, ale s vědomím, že zákazníkovi dáváme to nejlepší, co v dané oblasti existuje. Při rozhodování také preferujeme české výrobce,” vysvětlil Roman Mazák s tím, že zákazníci dnes preferují spíše malé nákupy v místě bydliště, které jsou rychlejší a zpravidla i levnější než ve větších nákupních centrech. Lidé také oceňují, pokud jim prodavač může sdělit více informací o původu výrobků, které si kupují.