Poptávka po zboží prodávaném na internetu se v České republice postupně rozšiřuje. Provozovatelé e-shopů tedy musejí být při výběru komodit obezřetní. IT produkty, elektro či mobilní telefony již pro obchodníky znamenají pouze minimální marži a mnoho e-shopů s tímto zbožím krachuje. V současnosti se na internetu daří značkovému a luxusnímu zboží. Velký potenciál lze najít z hlediska online obchodování také v osobních automobilech, oblečení či potravinách.
Konkurenční boj na scéně internetového obchodování má za následek, že marže u většiny zboží jsou podstatně nižší, než v případě kamenných obchodů. Prodejci tak stojí před klíčovým rozhodnutím, která komodita je pro jejich e-shopy nejvhodnější. Stoupající poptávka a větší počet internetových uživatelů znamená, že se nabídka jednotlivých obchodů i jejich počet neustále rozšiřuje. Začíná přitom přibývat sortimentu, který si s online prodejem dříve spojoval jen málokdo.
„Na internetový trh začnou vstupovat velcí hráči, které dosud známe pouze z kamenných prodejen a obchodních domů. Bez silného investora tedy může nový e-shop přežít pouze v případě, že bude něčím výjimečný,“ vysvětlil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, která provozuje například obchody Parfemy.cz, Sperky.cz či Hodinky.cz. „V mnohém sortimentu je však Česká republika oproti zahraničí ještě pozadu. Například kosmetiku či šperky se čeští uživatelé teprve učí na internetu kupovat,“ doplnil Rozhoň, který vidí potenciál v oblasti tuzemského internetového obchodování například u oblečení či potravin. Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která pravidelně monitoruje ceny jednotlivých komodit na internetu, zrazuje nové prodejce od obchodování s IT produkty či mobilními telefony. „Obecná představa provozovatelů e-shopů je propojení na zdrojové ceníky, převzetí dat a nastaveni marže. To vše bez nutnosti vlastních skladových zásob. Toto vede k obrovskému množství obchodů, kde se bojuje především cenou,“ vysvětlil Ježek.
Dlouhodobě roste na internetu zájem o luxusní a značkové zboží, které svou kvalitou nahrazuje možnost osobně zboží prohlédnout či vyzkoušet. V poslední době se však zvyšuje poptávka i po tom, co se v kamenných obchodech nakupuje naprosto běžně. Potenciál lze hledat v automobilech, oblečení či potravinách. Jedná se většinou o problematické komodity, jejichž prodej považují mnozí tuzemští provozovatelé za riskantní. Například oblečení se na internetu neprodává především z důvodu často vraceného zboží bez možnosti dalšího prodeje. O tom, že by mohl být on-line prodej této komodity zajímavou příležitostí, však svědčí například více než půl milionová investice společnosti Vivantis do e-shopu Obleceni.cz.
Dalším příkladem vzrůstající poptávky po spotřebním zboží jsou potraviny. Příští rok je má v tuzemsku začít prodávat přes internet společnost Tesco, které se tato služba osvědčila ve Velké Británii. Kromě obrovských investic do logistiky a skladů bude muset efektivně vyřešit problémy s expiracemi a čerstvostí potravin. Trendem na tuzemském trhu potravin jsou bio produkty, což se začíná stále výrazněji projevovat i na internetu. Dle statistiky Greenmarketing spotřeba biopotravin v České republice dosáhla v roce 2007 1,29 miliardy korun, což je nárůst o 70 % oproti předchozímu roku. „Růst poptávky po bioproduktech se samozřejmě musí projevit i na internetu Zároveň je u citlivějších biopotravin potřeba důsledněji sledovat důvěryhodnost provozovatele, nebo se spokojit s užším sortimentem a nakupovat u biovýrobce,“ uvedl Radim Štěpánek, ředitel společnosti TopBio, která vyrábí české biopotraviny a dodává do maloobchodu. „O biopotraviny i biokosmetiku registrujeme mezi našimi zákazníky rostoucí zájem, proto do našeho sortimentu pravidelně zařazujeme více bio značek. Očekávám, že se tento trend v budoucnu ještě prohloubí,“ doplnil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis.