Podle aktuálních informací o prodaném nákladu titulů periodického tisku zařazených do systému ověřování ABC ČR se v lednu 2010 každý den prodalo průměrně 1 230 692 výtisků deníků. Oproti prosinci 2009 se prodej v prvním měsíci tohoto roku snížil o 1,9 %.
„Statistika prodeje denního tisku ale ukazuje na částečné oživení trhu s deníky“, komentoval situaci na trhu deníků ředitel Unie vydavatelů Jozef Šabľa. „Ve srovnání se 4,6 procentním meziměsíčním poklesem prodeje v prosinci proti listopadu 2009 byl rozdíl prodeje deníků v měsících prosinec a leden jenom 1,9 procenta. U titulů Aha! Sport, Právo byl letošní lednový prodej téměř stejný jako v prosinci minulého roku“, komentoval Šabľa.
Rozdílný trend byl ABC ČR zaznamenán ve vývoji jednotlivých typů prodeje deníků. Zatímco u pultového prodeje nastal ve srovnání prosinec 2009 – leden 2010 pokles o méně než 0,7 procenta, u ostatního prodeje deníků statistiky vykazují snížení až o 20 procent a u předplatného o 3,1 %. „Důvodem poklesu u ostatního prodeje a předplatného je periodický vývoj, kdy na konci roku dochází k vypršení některých předplatitelských smluv uzavíraných na kalendářní rok, stejně tak jako hromadných dodávek v rámci ostatního prodeje“, zdůvodnil vývoj ředitel Unie vydavatelů.
Hospodářská krize a strukturální změny na mediálním trhu se dotkly i celoročního vývoje prodeje deníků. Srovnání prodeje deníků v lednu 2009 s lednem 2010 ukazuje na meziroční snížení prodeje deníků v ČR o 9,9 procent. V poměru k jiným odvětvím české ekonomiky, která zaznamenala podkles až o 30 procent, si trh s deníky vedl poměrně dobře. Negativní vývoj prodeje denního tisku zaznamenaly i v různé míře i sousední státy.
„U našich německy mluvících sousedů byli obyvatelé deníkům věrnější, než v nových státech EU. V Rakousku došlo v průběhu minulého roku k poklesu jen o přibližně 1 procento, v Německu se prodej deníků snížil ve srovnání čtvrtého čtvrtletí roku 2009 a 2008 o 2,5 procenta“, konstatoval ředitel Unie vydavatelů. „Norsko s největším počtem výtisků deníku prodaných na obyvatele zaznamenalo pokles prodeje o 3,7 procenta a Velká Británie registrovala meziroční pokles o 7 procent, což je jen o jedno procento méně, než činil pokles prodaného nákladu deníků na Slovensku. V Rumunsku se meziročně prodalo o 10 procent deníků méně. Nejvíc překvapil 16 procentní pokles prodeje deníků v Polsku, protože právě Polsko mělo v uplynulém roce nejlepší hospodářskou bilanci ze všech států visegrádské čtyřky“, sdělil J. Šabľa.
Zdroj dat: ABC ČR